MTG förvärvar TV-rättigheterna till engelska Premier League i Sverige och Danmark till och med 2016

May 11, 2012
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att man förvärvat TV-rättigheterna till engelska Barclays Premier League i Sverige och Danmark från starten av säsongen 2013/2014 och till och med slutet av säsongen 2015/2016 från Football Association Premier League.

Rättigheterna omfattar täckning från samtliga 38 matchomgångar av Barclays Premier League, bestående av 380 matcher spelade vid närmare 200 olika speltider. I Sverige är samtliga rättigheter exklusiva på samtliga plattformar. I Danmark är rättigheterna för 280 matcher exklusiva på samtliga plattformar, och cirka 100 matcher är icke-exklusiva.

MTG innehar för närvarande de exklusiva sändningsrättigheterna till Barclays Premier League på samtliga plattformar i Sverige fram till slutet av säsongen 2012/2013, samt rättigheterna för betal-TV i Danmark för samma period.

Enligt villkoren i det nya avtalet kommer matcherna i Sverige att visas på Viasats sportkanaler inom premiumsegmentet. Kanalerna kommer att sända med lokala kommentatorer vid samtliga speltider och matchomgångar från augusti till och med maj. Utöver det kommer kanalerna även att visa höjdpunkter, fördjupningar, intervjuer och analyser. Viasats sport-kanaler är tillgängliga på Viasats satellitplattform i Sverige, samt via alla ledande tredjeparts IPTV och kabelnätverk.

I Danmark kommer TV3 fri-TV-kanalerna att erbjuda sändningar med lokala kommentatorer vid samtliga speltider i Premier League från augusti till och med maj, samt visa höjdpunkter, fördjupningar, intervjuer och analyser.

MTG innehar för närvarande sändningsrättigheterna till Barclays Premier League i Sverige, Danmark, Estland, Lettland, Litauen och Bulgarien.

Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef för MTG, kommenterade: "Barclays Premier League är världens populäraste nationella fotbollsliga och har ett mycket stort antal fans i Skandinavien. Vi är därför mycket nöjda med att både ha förlängt de exklusiva rättigheterna för Sverige och att nu kunnat säkra ett utökat paket av rättigheter för Danmark. Vi kommer att fortsätta erbjuda tittare förstklassig bevakning av matcherna i SD, HD och 3D under de kommande tre åren, på så många plattformar och apparater som möjligt. Själva kärnan i Viasat är högkvalitativ leverans av förstklassig underhållning ”var du vill, när du vill”.

Richard Scudamore, Premier Leagues högste chef, kommenterade: “Vi är väldigt nöjda med att Modern Times Group har förvärvat sändningsrättigheterna till Barclays Premier League i Sverige och Danmark. Jag är säker på att de kommer att fortsätta med sin fantastiska täckning av ligan för våra många fans i de båda länderna.”

För ytterligare information, besök www.mtg.se eller kontakta:

Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchefTel:                               +46 (0) 8 562 000 50

Frågor från media, investerare och analytiker:Matthew Hooper, kommunikationschefTel:                               +44 (0) 7768 440 414E-post:                         investor.relations@mtg.se / press@mtg.se

Modern Times Group (MTG) är en internationell TV-koncern vars verksamheter sträcker sig över fyra kontinenter och omfattar fri-TV, betal-TV och produktionsbolag. MTGs Viasat Broadcasting driver fri-TV- och betal-TV-kanaler som görs tillgängliga på Viasats egna satellit-TV-plattformar och på tredjeparts nätverk, och distribuerar också TV-innehåll över internet. MTG är även den största aktieägaren i CTC Media, som är Rysslands ledande oberoende TV-bolag.

Modern Times Group är ett tillväxtföretag och redovisade en rekordförsäljning på 13,5 miljarder kronor under 2011. MTGs A och B-aktier handlas på Nasdaq OMX Stockholms Large Cap-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Modern Times Group MTG AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 11 maj 2012 klockan 08.00 CET.