MTG FÖRVÄRVAR TV-KANAL I SLOVENIEN

June 30, 2006
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB, tillkännagav idag att bolaget har tecknat avtal om förvärv av 100% av aktiekapitalet i Prva TV d.o.o., som äger PRVA TV (”PRVA”) i Slovenien för 8,1 miljoner euro i kontanter. PRVA är den tredje största privata kommersiella fri-TV-kanalen i Slovenien och förvärvas från ett antal privata ägare och institutioner.

PRVA gjordes om och nylanserades i juni 2005. Kanalen rapporterade en nettoomsättning på cirka 0,7 miljoner euro för helåret 2005 samt ett rörelseresultat på cirka -1,7 miljoner euro. PRVA har en nationell teknisk penetration på 83% av de 640.000 slovenska TV-hushållen genom en rad regionala licenser i det nationella marknätet, samt genom sändningar i tredjeparts kabel-TV-nätverk. PRVA driver en kanal och utsändningarna sänds vidare i landet via 11 regionala frekvenser. PRVA hade 2005 en kommersiell tittartidsandel på 3,4% i målgruppen 15-49 år och kanalens programformat är underhållningsfokuserat med en bred tablå, som innehåller drama- och komediserier, filmer, sport och talk-shows. Den slovenska reklammarknaden uppskattades 2005 till 90-110 miljoner amerikanska dollar, av vilka 55-65 miljoner dollar utgjordes av TV-reklam. Den slovenska fri-TV-marknaden består av fem kanaler, av vilka två är statliga och samtliga sänder reklam. Pop TV och Kanal A ägs av Central European Media Enterprises och hade år 2005 39,0% respektive 16,0% av den kommersiella tittartidsandelen (15-49). De två statligt ägda kanalerna – RTV SLO 1 och RTV SLO 2 – hade under 2005 28,5% respektive 13,1% av den kommersiella tittartidsandelen, men får sända mindre reklam i proportion av sin totala sändningstid. Slovenien har en befolkning på ungefär två miljoner och uppvisade under 2005 en BNP-tillväxt på 3,7%. Landet har varit medlem i EU sedan den 1 maj 2004 och kommer att gå med i den europeiska monetära unionen (EMU) den 1 januari 2007. Transaktionen måste godkännas av det slovenska kulturdepartementet. När transaktionen har slutförts kommer MTG att ta över det operativa ansvaret för kanalen och konsolidera PRVAs resultat i räkenskaperna för affärsområdet Viasat Broadcasting. Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef i MTG, kommenterade: ”Slovenien utgör en utmärkt möjlighet för MTG. Den består av att öka kanalens tittar- och marknadsandelar genom utnyttjandet av MTGs internationella erfarenhet av programinköp, tablåläggning och reklamförsäljning. PRVA förstärker ytterligare vår närvaro i de växande central- och östeuropeiska ekonomierna, och är en utbyggnad utifrån vår fri-TV-verksamhet på de baltiska, ryska, ungerska och tjeckiska marknaderna, samt vår övergripande närvaro, som vi har genom Viasats betal-TV-kanaler. Slovenien är en marknad i förändring, med stigande konsumption, låg inflation, ett stabilt politiskt klimat och en växande EU-integration.” “PRVA har en hög teknisk penetration och andra kommersiella kanaler har åtnjutit marknadspositioner som i stort sett har varit ohotade. Vårt fokus kommer att ligga på att förbättra PRVAs innehåll och effektivisera verksamheten inom organisationen, för att kunna driva upp reklamförsäljningen. Den slovenska marknaden har en stor potential för MTG under de kommande åren och utgör också en plattform för vidare expansion i länderna i det forna Jugoslavien.” För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-posta till investor.relations@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Matthew Hooper, Investor & Press Enquiries tel +44 (0) 20 7321 5010 MTG AB är ett ledande internationellt mediebolag med verksamheter i över 30 länder runt om i världen. MTG är den största fri- och betal-TV-operatören i Skandinavien och Baltikum, den största ägaren i Rysslands största oberoende TV-nätverk och den största kommersiella radiooperatören i Norden. Viasat Broadcastings satellit-TV-plattform erbjuder digitala flerkanalspaket med sammanlagt 50 egenproducerade och tredjeparts kanaler. Viasats TV-kanaler når nu över 80 miljoner människor varje dag i 21 länder i Europa. Modern Times Group MTG AB:s A och B-aktier handlas på OM Stockholmsbörsens O-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

wkr0010.pdf