MTG förvärvar ledande internetverksamhet i Bulgarien

August 6, 2013
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att den har tecknat ett avtal om att förvärva 70% av de kombinerade tillgångarna i Darik News och Net Info (Verksamheterna) i Bulgarien från den kommersiella radiooperatören Darik Radio för en icke tillkännagiven köpeskilling. Förvärvet sker på en kontant- och skuldfri basis. De förvärvade verksamheterna har ett brett utbud av tjänster på 33 reklamfinansierade sajter, som tillsammans utgör det marknadsledande digitala konglomeratet i termer av räckvidd per månad. MTG har möjligheten att förvärva de återstående 30% av bolaget från Darik Radio inom en femårsperiod.

Darik News driver ett brett antal internetsajter, däribland nyhetssajten dariknews.bg, sajten för sportnyheter gong.bg och vädersajten vremeto.bg. Net Info driver epost-plattformen abv.bg (cirka 3,5 miljoner användare), klippsajten vbox7.com, sajten för sportnyheter sportni.bg, vädersajten sinoptik.bg och sajten för underhållningsnyheter edna.bg. Darik News och Net Infos sajter genererade sammanlagt över 750 miljoner besök per månad under det andra kvartalet 2013 och hade nästan tre miljoner unika användare per månad. Den kombinerade verksamheten genererade en total försäljning pro forma på 4,2 miljoner euro (cirka 36 Mkr) och var lönsam för helåret 2012.

Förvärvet kräver ett godkännande från Bulgariska myndigheter och är föremål för vissa villkor. Koncernen skulle, vid transaktionens slutförande, konsolidera verksamheten inom dess bulgariska fri-TV-verksamhet. Denna är en del av affärssegmentet Fri-TV Tillväxtmarknader.

Förvärvet utgör ett komplement till MTGs nuvarande Bulgariska verksamheter, som består av fem linjära TV-kanaler, play-sajten Nova Play, och nyhetssajterna Nova News och Nova Sports. Förvärvet förväntas generera både operationella och finansiella synergier för koncernen, och gör det även möjligt för MTG att erbjuda bulgariska kunder nya och innovativa underhållningsalternativ på ett flertal plattformar. Koncernen driver det näst största mediehuset i landet och MTGs kanaler hade en sammanlagd kommersiell tittartidsandel på 32,5% i målgruppen 18-49 under det andra kvartalet.

Förvärvet är en del av MTGs digitala MTGx-strategi, vars mål det är att accelerera digital expansion och innovation. Förvärvet gör det inte bara möjligt för MTG att accelerera tillväxten inom dess kärnverksamhet inom underhållning via TV och internet i Bulgarien, utan levererar även en bred plattform för fortsatt digital expansion i regionen.

Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchef för MTG, kommenterade: "Förvärvet av Darik News och Net Infos verksamheter är en viktig milstolpe för utvecklingen av vår bulgariska närvaro. Det utökar vårt totala kunderbjudande i Bulgarien påtagligt och kommer att göra det möjligt för oss att utnyttja vårt innehåll på nya och innovativa sätt på ett antal populära plattformar. I och med detta kommer vi att kunna nå fler människor än någonsin med den underhållning de efterfrågar. Vi kommer även att kunna utöka både vårt reklamerbjudande och räckvidd, och i och med detta erbjuda reklamköpare bredare och mer precisa produkter än någonsin förut.”

För ytterligare information, besök www.mtg.se eller kontakta:

Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchefTel:                               +46 (0) 8 562 000 50

Frågor från media, investerare och analytiker:Matthew Hooper, kommunikationsdirektörTel:                               +44 (0) 7768 440 414E-post:                         investor.relations@mtg.se / press@mtg.se

Modern Times Group (MTG) är en internationell TV-koncern vars verksamheter sträcker sig över fyra kontinenter och omfattar fri-TV, betal-TV och produktionsbolag. MTGs Viasat Broadcasting driver fri-TV- och betal-TV-kanaler som görs tillgängliga på Viasats egna satellit-TV-plattformar och på tredjeparts nätverk, och distribuerar också TV-innehåll över internet. MTG är även den största aktieägaren i CTC Media, som är Rysslands ledande oberoende TV-bolag.

Modern Times Group är ett tillväxtföretag och redovisade en försäljning på 13,3 miljarder kronor under 2012. MTGs A och B-aktier handlas på Nasdaq OMX Stockholms Large Cap-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Modern Times Group MTG AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 6 augusti 2013 klockan 08.00 CET.