MTG FÖRVÄRVAR ENGINE – FIFAS EXKLUSIVA REPRESENTANT FÖR DET OFFICIELLA MUSIKPROGRAMMET TILL VM I FOTBOLL 2006

June 30, 2005
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB, tillkännagav idag att man har förvärvat 60% av aktierna i Engine. Engine är FIFAs exklusiva representant för det officiella musikprogrammet till FIFA World Cup i Tyskland 2006. Engine är som exklusiv representant ansvarig för att förse FIFA med integrerade strategier kring såväl den officiella VM-låten som kring den officella CDn, DVDn samt andra medieprodukter. Engine innehar utöver detta ett exklusivt avtal med Universal Music Enterprises, i samarbete med MGA Entertainment, för produktionen av CDn för Bratz Rock Angelz. Bratz Rock Angelz är en ny version av Bratz, ett av världens ledande leksaksvarumärken.

Engine är ett företag inom utveckling av musikrelaterade produkter för globala varumärken och karaktärer. Engines engagemang i fotbolls-VM i Tyskland inkluderar att övervaka produktion, inspelning samt val av artister för det officiella musikprogrammet. Bolaget skall även skapa musikrelaterad marknadsföring av den officiella VM-maskoten ”Goleo” samt producera och distribuera mobilt och digitalt innehåll. Engine är samtidigt partner till Universal Music Enterprises, i samarbete med MGA Entertainment, i utvecklingen av det senaste konceptet av det världskända fenomenet Bratz. Bratz-dockorna introducerades 2001 och har sedan dess utvecklats till ett av världens ledande leksaksvarumärken. Engine är ansvarigt för produktionen av CDs till Bratz Rock Angelz, vilken är en produktförlängning av de existerande Bratz-dockorna. Hans-Holger Albrecht, MTGs VD och koncernchef, säger i en kommentar: ”MTG underhåller miljontals människor världen över varje dag. VM i fotboll är ett av världens mest populära evenemang och vi är glada över att vara aktieägare i ett bolag som i ett sådant sammanhang står i centrum för utvecklingen av underhållning.” För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post info@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Matthew Hooper, Investor & Press Enquiries tel +44 (0) 20 7321 5010 MTG AB är ett ledande internationellt mediebolag med verksamheter i över 30 länder runt om i världen. MTG är den största fri- och betal-TV-operatören i Skandinavien och Baltikum, den största ägaren i Rysslands fjärde största TV-nätverk och den största kommersiella radiooperatören i Norden. Viasat Broadcastings satellit-TV-plattform erbjuder digitala flerkanalspaket med fler än 50 egenproducerade och tredjeparts TV-kanaler till tittare i 19 länder i Europa och Viasat når över 60 miljoner tittare varje dag. Modern Times Group MTG AB:s A och B-aktier handlas på OM Stockholmsbörsens O-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

wkr0001.pdf