MTG FÖRLÄNGER EXKLUSIVA SÄNDNINGSRÄTTIGHETER TILL HOCKEY-VM

April 12, 2006
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB, tillkännagav idag att Viasat har förlängt sina exklusiva sändningsrättigheter till hockey-VM fram till och med år 2011. Hockey-VM kommer att sändas på Viasats fri- och betal-TV-kanaler i Skandinavien och Baltikum. Viasat innehar redan de exklusiva sändningsrättigheterna för evenemanget fram till och med år 2007.

Viasat har även förvärvat sändningsrättigheter till hockey-VM för ytterligare distributionsplattformar från 2007 till och med 2011. I dessa rättigheter ingår sändingar för internet, IPTV och mobil telefoni. Sändningar till mobiltelefoner är möjliga via telenät (som 3G-nätet) samt via digitala mobila sändningssystem med DVB-H-standard. Hockey-VM är ett av de mest populära sportevenemangen bland TV-tittare i Norden och Viasat har försett tittare med exklusiva sändningar från VM sedan 1989. Premiumabonnenter till Viasats digitala satellit-TV-plattform i både Skandinavien och Baltikum har möjligheten att följa direktsändningarna av evenemanget, vilket sänds på TV3, TV3+ och andra Viasat-kanaler. Sändningarna från hockey-VM kommer som alltid att innehålla reportage om spelarna, intervjuer och inslag för alla hockey-entusiaster. Hans-Holger Albrecht, MTGs VD och koncernchef, säger i en kommentar: ”Vi är mycket nöjda med att framgångsrikt ha förlängt de exklusiva rättigheterna till ett av de mest populära sportevenemangen bland våra tittare, hockey-VM har genom åren visat sig vara en konstant tittarsuccé i de länder där det har sänts. Avtalet följer på tidigare tecknade avtal som till exempel de exklusiva avtalen med UEFA Champions League och Formel 1 och visar på vårt engagemang i att erbjuda våra tittare den absolut bästa sportunderhållningen som marknaden har att erbjuda.” För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post investor.relations@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Matthew Hooper, Investor & Press Enquiries tel +44 (0) 20 7321 5010 MTG AB är ett ledande internationellt mediebolag med verksamheter i över 30 länder runt om i världen. MTG är den största fri- och betal-TV-operatören i Skandinavien och Baltikum, den största ägaren i Rysslands fjärde största TV-nätverk och den största kommersiella radiooperatören i Norden. Viasat Broadcastings satellit-TV-plattform erbjuder digitala flerkanalspaket med fler än 50 egenproducerade och tredjeparts TV-kanaler till tittare i 21 länder i Europa och Viasat når över 80 miljoner tittare varje dag. Modern Times Group MTG AB:s A och B-aktier handlas på OM Stockholmsbörsens O-lista under symbolerna MTGA och MTGB

wkr0001.pdf