MTG förlänger exklusiva rättigheter till den danska Superligan

June 26, 2014
Den internationella underhållningskoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att man har förlängt sina exklusiva rättigheter för Superligan – Danmarks högsta fotbollsliga. Rättigheterna gäller för alla plattformar under sex säsonger till och med säsongen 2020/2021.

MTG kommer att direktsända första, tredje, fjärde och sjätte valet av matcher från samtliga 33 omgångar ur Superligan – totalt 792 matcher under avtalstiden. Rättigheterna till NordicBet Liga, landets nästa högsta liga, och samtliga omgångar av den nationella cupen, DBU Pokalen, ingår också. Rättigheterna har förvärvats av den danska ligaföreningen Divisionsforeningen.

MTG har även de danska sändningsrättigheterna för engelska Premier League, samt de exklusiva rättigheterna för UEFA Champions League. Fotbollen visas på MTGs danska fri-TV-kanaler TV3, TV3+ och TV3 PULS, de två betal-TV-kanalerna TV3 Sport1 och TV3 Sport2, samt den internetbaserade betal-TV tjänsten Viaplay.

Peter Nørrelund, MTGs sportchef, kommenterade: ”Den danska fotbollsligan är en premiumrättighet som är enormt populär hos tittarna, så vi är glada att vi har säkrat rättigheterna under den rekordlånga tiden sex säsonger. Detta ger oss ett långsiktigt perspektiv och engagemang att fortsätta utveckla denna högkvalitativa underhållning tillsammans med klubbarna och förbundet, för våra tittare och abonnenter.”

Jørgen Madsen Lindemann, MTGs VD och koncernchef, kommenterade: "Vi är stolta över att ha sänt dansk elitfotboll sedan 1998, och vi ser fram emot att fortsätta vårt framgångsrika partnerskap med Divisionforeningen till 2021. Vår portfölj av sporträttighter saknar motstycke i Danmark och avtalet har cementerat vår position som den ledande leverantören av sportsändningar på alla plattformar för flera år framöver.”

Claus Thomsen, VD för Superligaen A/S (Superliga Ltd), kommenterade: ”MTG har varit mycket viktiga när det gäller att skapa förträfflig och underhållande bevakning av dansk toppfotboll för tittarna. Det är tillfredsställande att vi kan fortsätta den här relationen i många år framöver.”

För ytterligare information, besök www.mtg.se eller kontakta:

Investerare och analytikerTel:                               + 46 (0) 73699 27 14E-post:                         investor.relations@mtg.se

MediaTel:                               + 46 (0) 73699 27 09E-post:                         press@mtg.se

Modern Times Group (MTG) är en internationell underhållningskoncern vars verksamheter sträcker sig över fyra kontinenter och omfattar fri-TV, betal-TV och produktionsbolag. MTGs Viasat Broadcasting driver fri-TV- och betal-TV-kanaler som görs tillgängliga på Viasats egna satellit-TV-plattformar och på tredjeparts nätverk, och distribuerar också TV-innehåll över internet. MTG är även den största aktieägaren i CTC Media, som är Rysslands ledande oberoende TV-bolag.

Modern Times Group är ett tillväxtföretag och redovisade en försäljning på 14,1 miljarder kronor under 2013. MTGs A och B-aktier handlas på Nasdaq OMX Stockholms Large Cap-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Modern Times Group MTG AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 26 juni 2014 klockan 08.00 CET.