MTG förlänger exklusiva medierättigheter för UEFA Champions League-fotboll i Skandinavien

October 31, 2013
08.05 CET
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att man förlängt sina exklusiva medierättigheter för direktsändning av fotboll från UEFA Champions League i Sverige, Norge och Danmark från början av säsongen 2015/2016 till och med slutet av 2017/2018 års mästerskap. MTG är det första mediebolaget i Europa att säkra rättigheterna för UEFA Champions League för denna period. Rättigheterna är plattformsneutrala och inkluderar, men är inte begränsade till, fri-TV, betal-TV, mobila enheter samt internet.

Rättigheterna inkluderar den årliga UEFA Super Cup-matchen i augusti mellan vinnarna av föregående års UEFA Champions League och UEFA Europa League mellan 2015 och 2018.

MTG driver fyra fri-TV-kanaler i Sverige, två i Norge (en tredje fri-TV-kanal – TV6 – kommer att lanseras den 21 november), samt tre i Danmark. Totalt erbjuder koncernen nio premium-kanaler med sportinriktning i Skandinavien. Samtliga kanaler är även tillgängliga i HD. Även den internetbaserade betal-TV-tjänsten Viaplay erbjuder sport. Viaplay finns tillgängligt via internetuppkopplade enheter, som datorer, surfplattor, smarta telefoner och smart-TV.

MTG innehar redan de exklusiva sändningsrättigheterna för UEFA Champions League till och med slutet av säsongen 2014/2015 och är det enda mediabolaget i världen som har haft alla rättigheter i mästerskapets historia, sedan starten 1992.

Mästerskapet börjar i september varje år, med 32 lag som möter varandra två gånger i åtta olika grupper. 16 lag går vidare till utslagningsfasen som påbörjas efter årsskiftet, med final i maj månad. 2013 års final spelades på Wembley i London och det var den första finalen mellan två tyska klubbar, där Bayern München besegrade Borussia Dortmund med 2-1. Matchen sågs av 360 miljoner tittare över hela världen.

Rättigheterna har förvärvats genom TEAM Marketing, som är UEFAs globala agent för de kommersiella rättigheterna för UEFA Champions League.

Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchef för MTG, kommenterade: "UEFA Champions League är världens främsta internationella klubbmästerskap, och oerhört populärt, både i Skandinavien och i resten av världen. Mästerskapet innehåller de bästa spelarna, tränarna och klubbarna i Europa och är erkänt som den främsta turneringen i sitt slag. Därför är det fantastiskt för oss att kunna fortsätta att erbjuda våra tittare och kunder den bästa internationella fotbollen för vad som kommer att bli 26e året i rad. Vi har etablerat ett mycket framgångsrikt samarbete med UEFA och TEAM och ser fram emot att fortsätta bygga både turneringen och dess varumärke i ytterligare tre år.”

För ytterligare information, besök www.mtg.se eller kontakta:

Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchefTel:                               +46 (0) 8 562 000 50

Investerare och analytiker:Tel:                               +46 (0) 73699 27 14E-post:                         investor.relations@mtg.se

Media:Tel:                               +46 (0) 73699 27 09E-post:                         press@mtg.se

Modern Times Group (MTG) är en internationell underhållningskoncern vars verksamheter sträcker sig över fyra kontinenter och omfattar fri-TV, betal-TV och produktionsbolag. MTGs Viasat Broadcasting driver fri-TV- och betal-TV-kanaler som görs tillgängliga på Viasats egna satellit-TV-plattformar och på tredjeparts nätverk, och distribuerar också TV-innehåll över internet. MTG är även den största aktieägaren i CTC Media, som är Rysslands ledande oberoende TV-bolag.

Modern Times Group är ett tillväxtföretag och redovisade en försäljning på 13,3 miljarder kronor under 2012. MTGs A och B-aktier handlas på Nasdaq OMX Stockholms Large Cap-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Modern Times Group MTG AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 31 oktober 2013 klockan 08.05 CET.