MTG FÅR TVÅ NYA KANALLICENSER I SVENSKA DIGITALA MARKNÄTET

March 28, 2008
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att Radio- och TV-verket (RTTV) har tilldelat Viasat Broadcasting två nya tillstånd i det svenska digitala marknätet. RTTV har även förnyat Viasats fyra existerande licenser i det digitala marknätet. Viasats kanaler TV3, TV6, TV8 och ZTV kommer nu att få sällskap av premiumkanalerna Viasat Sport 1 och TV1000 och tillstånden löper i sex år.

Viasat Sport 1 är Sveriges ledande premiumkanal med sportinnehåll och direktsänder bland annat att mer än 20 Champions League-matcher i fotboll årligen, Formel 1 och ishockey-VM. TV1000 är Sveriges mest populära premiumkanal för film och visar de senaste storfilmerna både från Hollywood och lokala oberoende filmskapare. Båda kanalerna är tillgängliga på Viasats betal-satellit-TV-plattform, i Viasats IPTV-erbjudande och via kabelnät. Genom de nya tillstånden kan Viasat för första gången göra dess premium-TV-kanaler tillgängliga i det svenska digitala marknätet. Viasat Sport 1 och TV1000 kommer att sändas i formatet MPEG4 via en ny multiplex vilken kommer att byggas under 2008. Det svenska digitala marknätet lanserades 1999 och de analoga TV-sändningarna i Sverige upphörde i oktober 2007. Boxer är den enda operatören i det digitala marknätet och hade 709.000 abonnenter i slutet av 2007. TV3, TV8 och ZTV ingår i Boxerpaketet, vilket omfattar 30 kanaler. TV6 sänds okrypterat och är därför även tillgängligt för kunder utan abonnemang. Den nya lagstiftningen innebärande att konkurrens tillåts i det digitala marknätet, samt de nya tillstånden, medför också goda möjligheter för Viasat att som operatör i det digitala marknätet skapa ett efterfrågat utbud av kanaler för tittarna. Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef i MTG, kommenterade: “Vi välkomnar de nya tillstånden och möjligheten att utöka basen av abonnenter för våra två mest populära och välkända premium-betal-TV-kanaler. Totalt sex Viasat-kanaler är nu tillgängliga genom det digitala marknätet och vi avser att inträda på operatörsmarknaden så snart det blir möjligt.” ”De två nya licenserna återspeglar vår strategi att erbjuda så många av våra kanaler som möjligt på så många plattformar- och till så många tittare som möjligt. Vi har lanserat 10 nya Viasat- eller joint venture-kanaler från och med början av förra året och våra fri-TV-kanaler finns nu tillgängliga genom samtliga stora svenska TV-distributörer. Vi följer samma strategi på våra andra marknader – att utöka vår penetration och lansera nya kanaler – och vi ser fördelarna med denna strategi i utökade tittartids- och marknadsandelar.” *** För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post investor.relations@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Matthew Hooper, Investerar- och analytikerfrågor tel +44 (0) 20 7321 5010 Bert Willborg, Pressfrågor tel +44 (0) 791 2280 850

wkr0003.pdf