Lyssnarrekord för MTG radio

August 8, 2003

LYSSNARREKORD FÖR MTG RADIO MTG RADIO FÖRBLIR STÖRRE ÄN SBS OCH BONNIERS KONSOLIDERADE RADIOSTATIONER Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB, tillkännagav idag att RIX FM når ett nytt rekord för ett kommersiellt radionätverk i Sverige om 919.400 dagliga lyssnare, motsvarande mer än 12% av befolkningen i Sverige mellan 9 och 79 år. Samtidigt ökar lyssnandet på samtliga MTGs radiostationer i Sverige till 1.260.100 dagliga lyssnare, vilket motsvarar 16% av befolkningen i samma målgrupp. Lyssnarsiffrorna kommer från den senaste RUAB-mätningen och visar att antalet dagliga lyssnare på RIX FM når ett nytt rekord och ökar med 21% jämfört med samma period förra året. Avståndet till de övriga kommersiella nätverken och Sveriges Radios P1 och P3 ökar därmed ytterligare. Störst är ökningen i storstäderna. Framgångarna fortsätter för RIX FMs mycket populära morgonprogram, RIX MorronZoo, som befäster sin ledarposition i det viktiga morgonsegmentet. Programmet ökar till 572.100 lyssnare varje morgon vilket är 100.000 fler lyssnare än P3s Morgonpasset. Lugna Favoriter befäster sin position som Stockholms största kommersialla radiokanal med 152.200 dagliga lyssnare, motsvarande en räckvidd om 9,6%. I Göteborg ökar stationens räckvidd till 12%, vilket motsvarar 56.900 dagliga lyssnare. MTG Radio kommer även att lansera Lugna Favoriter i Umeå i början av september. Metro FM gör sin bästa mätning någonsin med 51.800 dagliga lyssnare, motsvarande en räckvidd på 3,3%. Power Hit Radio behåller sin position som Stockholms näst största station efter Lugna Favoriter. "Detta är ett strålande resultat för våra radioverksamheter. För bara två dagar sedan meddelade vi att MTG Radios verksamheter i Sverige visade vinst under andra kvartalet samtidigt som försäljningen ökade med 15% jämfört med samma period förra året. Våra radioprogram fortsätter att växa och öka i popularitet och vi har visat att vi framgångsrikt kan expandera våra radioformat till andra länder och städer", säger MTG:s VD och koncernchef Hans-Holger Albrecht. För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post info@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Henrik Persson, Investor Relations tel +44 (0) 20 7321 5010 Modern Times Group MTG AB är ett ledande vertikalt integrerat medieföretag med verksamheter inom Broadcasting, TV-produktion, publishing samt övrig mediaverksamhet i över 30 länder. MTG är den största fri- och betal-TV-operatören i Norden och Baltikum, och har fri- TV-verksamheter i Ryssland och Ungern. MTG driver även det största kommersiella radionätverket i norra Europa, är global marknadsledare inom textning- och dubbningsverksamhet, samt är ett ledande företag inom produktion av reality-TV. Modern Times Group MTG AB:s A och B-aktier handlas på OM Stockholmsbörsens O-lista under symbolerna MTGA och MTGB, och som ADR:s på Nasdaq National Market under symbolen MTGNY. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/08/20030808BIT00180/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/08/20030808BIT00180/wkr0002.pdf

wkr0001.doc