LEDNINGSFÖRÄNDRINGAR PÅ STRIX TELEVISION

April 5, 2005

Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB, tillkännagav idag att Anna Carrfors Bråkenhielm slutar som VD för Strix Television den 1 juli 2005 då hon tillträder som styrelseordförande i bolaget. Robert Aschberg, en av grundarna av Strix, som för närvarande är arbetande styrelseledamot, blir tillförordnad VD för verksamheten till dess en efterträdare till Anna utsetts. Strix Television grundades 1988 och är idag en av världens ledande producenter av reality-format. Strix har sålt licenser eller optioner till sina 23 format till TV-kanaler och produktionsbolag i 67 länder runt om i världen. Strix var det första produktionsbolaget i världen att producera det nu världsberömda reality-formatet Survivor, eller Expedition Robinson som det heter i Sverige. Strix producerade eller medproducerade nio omgångar av detta format på plats i Malaysia bara under 2004. Strix har varit banbrytare med ett antal andra framgångsrika format som Baren och Farmen. Försäljningen ökade med 33% till över 560 miljoner kronor under 2004 och företaget fördubblade sitt rörelseresultat och redovisade en rörelsemariginal på 22%. Strix har just också gått in på den konkurrenskraftiga holländska marknaden för TV-produktion genom öppnadet av ett produktionskontor i februari 2005. “Vi tackar Anna för hennes stora bidrag till Strix utveckling och framgång. Vi är glada att hon fortsätter att vara inblandad i företaget som styrelseordförande och önskar henne all lycka i framtiden. Robert är en av Sveriges mest välkända mediepersonligheter och programledare, och hans nuvarande arbete med Insider och Club Goa ger Strix fortsatt en stark profil. Vi har redan inlett processen att identifiera potentiella efterträdare på VD-posten, men Robert tar på sig den dagliga ledningen av verksamheten under tiden”, sa Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef MTG i en kommentar. I en kommentar sa Anna Carrfors Bråkenhielm: ”Det var ett av mitt livs svåraste beslut. Jag har jobbat för Strix i 15 år varav åtta år som VD. Det har varit en fantastisk erfarenhet och jag har haft oerhört roligt. Vi har inte bara byggt upp ett marknadsledande produktionsbolag i Skandinavien utan också blivit en spelare på den internationella TV-produktionsmarknaden. Det är nu dags för nya utmaningar, men jag är glad över att kunna behålla kontakten med Strix starka team och bidra till fortsatt utveckling av verksamheten genom styrelsearbetet.” För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post info@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Matthew Hooper, Investor & Press Enquiries tel +44 (0) 20 7321 5010 MTG AB är ett ledande internationellt mediebolag med verksamheter i över 30 länder runt om i världen. MTG är den största fri- och betal-TV-operatören i Skandinavien och Baltikum, den största ägaren i Rysslands fjärde största TV-nätverk och den största kommersiella radiooperatören i Norden. Viasat Broadcastings satellit-TV-plattform erbjuder digitala flerkanalspaket med fler än 50 egenproducerade och tredjeparts TV-kanaler till tittare i 15 länder i Europa och Viasat når över 50 miljoner tittare varje dag. Modern Times Group MTG AB:s A och B-aktier handlas på OM Stockholmsbörsens O-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

wkr0001.pdf