Lansering av den första globala TV-kanalen för eSport

April 27, 2016
MTG-ägda ESL, världens största globala eSports-bolag, kommer under maj att lansera ”eSportsTV”, den allra första dygnet-runt-sända kanalen helt dedikerad till eSport. Kanalen kommer snart att finnas tillgänglig på MTGs satellitplattformar hos Viasat i Norden och i Baltikum. ESL är också för närvarande i samtal med TV- distributörer och operatörer runt om i världen för att göra den nya kanalen så brett tillgänglig som möjligt.

Kanalens fokus kommer vara att årligen sända över 2 000 livetimmar av den bästa eSporten med ledande eSports-stjärnor och lag samt bevaka de största professionella eSports-ligorna liksom internationella turningar, events och mästerskap som ESL One, Intel® Extreme Masters, ESL Pro League och DreamHack. Innehållet kommer att bestå både av professionella turningar från ESL liksom innehåll från MTG-ägda DreamHack, ett av världens största eSports-bolag och organisatör bakom några av världens största digitala festivaler. ESL och DreamHack har redan idag en global digital publik med över 100 miljoner tittare genom online-plattformar som Twitch, Azubu, Hitbox och Yahoo. Läs mer på eslgaming.com.

Det här är ett fantastiskt initiativ av ESL eftersom det kommer att ta eSporten till en ännu bredare global publik. eSport är en global sport som spelas året om och det finns mängder av innehåll att visa. Kanalen handlar om att öka kännedomen kring eSport och att öka både antalet spelare och fans. Det finns över två miljarder gamers i världen och intresset kring eSport exploderar just nu med ett antal fans som snabbt rör sig mot 250 miljoner. Detta är anledningen till att vi vill göra ännu mer eSport tillgängligt på så många skärmar som möjligt.

Arnd Benninghoff, VD för MTGx & Peter Nørrelund, VD för MTG Sport

Frågor? www.mtg.com Facebook: facebook.com/MTGAB Twitter: @mtgab press@mtg.com (eller Jessica Sjöberg +46 76 494 09 13) investors@mtg.com (eller Stefan Lycke +46 73 699 27 14)

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ.)) är en internationell underhållningskoncern. Våra aktier är noterade på Nasdaq OMX Stockholm (”MTGA” och ”MTGB”).

Press Bilder