"Harem" sålt till Ryssland och Frankrike

April 3, 2002

"HAREM" SÅLT TILL RYSSLAND OCH FRANKRIKE Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB, tillkännagav idag att Strix Television har sålt licenser för det senaste succéformatet "Harem" till Ryssland och Frankrike Licencer har sålts till CTC, som är Rysslands näst största kommersiella tv-bolag och som når 75 miljoner ryssar och Endemol i Frankrike som är ett av Europas ledande produktionsbolag. Under hösten 2001 sändes Harem I Sverige, Norge och Danmark och drog många tittare till TV3 och där över 20% av tittarna röstade på sin favorit - drottningen av Harem - I sista avsnittet. Även det finska tv-bolaget Nelonen har köpt rätten att sända Harem vilket de kommer att göra under våren. Sedan tidigare har Hollywoodbaserade Jonathan Goodson Productions och Paramount Domestic Television option att utveckla och producera programmet I USA. Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef på MTG kommenterar: "Strix har sålt licenser och optioner till sina format i 33 länder. Licensavtalen visar att reality-formaten fortsatt är populära och att Strix har en stark portfölj av nya format. För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post info@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Patrik Linzenbold, Investor Relations tel +46 (0) 8 562 000 53 Modern Times Group MTG AB består av sex affärsområden: Viasat Broadcasting (fri- och betal-TV kanaler i nio länderoch new media - text- TV, Everyday interaktiv TV, internet- och mobilportal), Radio ( lokala och nationella nätverk i fem länder), Publishing (affärsnyheter och informationstjänster), Modern Interactive (homeshopping, e-handel och logistik), SDI Media (textning och dubbning) samt Modern Studios (innehållsproduktion och rättighetsbibliotek). MTGs A- och B-aktier är noterade på Stockholmsbörsens O-lista (symbolerna MTGA och MTGB), samt som ADR på Nasdaq-börsen i New York (symbolen MTGNY). ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/03/20020403BIT01080/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/03/20020403BIT01080/wkr0002.pdf

wkr0001.doc