ESL och Intel förlänger globalt partnerskap

December 13, 2018
13.00 CET
MTG:s Turtle Entertainment – den största globala aktören inom esport som verkar under det välkända varumärket ESL (https://www.mtg.com/sv/esports-sv/#esl) – och Intel Corporation har förlängt sitt globala partnerskap till utgången av 2021. Genom avtalet har ESL och Intel för avsikt att snabba på utvecklingen av ekosystemet för esporten genom att introducera ny teknik samt nya turneringar och evenemang.
  • Turtle Entertainment (ESL) och Intel förlänger sitt partnerskap till utgången av 2021 och skapar det största varumärkessamarbetet inom esporten
  • ESL och Intel kommer att lansera nya esportturneringar i Asien och testa ny teknik under stora turneringar
  • ESL fortsätter att säkra fleråriga sponsoravtal som täcker flera länder genom att utveckla sin position som marknadsföringspartner med unika insikter om communities inom gaming

Som ESL:s globala teknikpartner fortsätter Intel att stödja ESL One och Intel Extreme Masters (IEM)-turneringarna, CS:GO Pro League och Intel Grand Slam där vinnaren får USD 1 miljon. IEM som startar sin 14:e säsong nästa år, vilket gör det till världens äldsta professionella esportturnering, kommer också att expandera till flera marknader i Asien.

Intel kommer även att testa ny teknik under ESL:s turneringar, vilket gör det möjligt att prova nya högpresterande verktyg och lösningar.

Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchef, MTG: “Tillsammans med Intel producerar ESL arenaevenemang i världsklass och bidrar till esportens globala expansion. Gemensamt gynnsamma partnerskap är oerhört viktiga för den här industrin som utvecklas i snabb takt, där vi för samman teknik och underhållning för att skapa unika minnesvärda upplevelser.”

Esport omfattar olika subkulturer, demografiska grupper och konsumentgrupper, vilket ger underlag för att nå olika målgrupper på arenor, vid TV-sändningar och online. Under 2018 förlängde ESL sitt partnerskap med Mercedes-Benz till utgången av 2020 och telekomoperatörerna Vodafone och AT&T ingick partnerskap för ESL:s internationella turneringar. Dessutom annonserade McDonald’s fortsatt stöd för ESL:s esportturneringar. Andra långsiktiga partners till ESL är DHL, Pringles och paysafecard.

Nielsen Esports har rapporterat* att communities inom gaming är positivt inställda till kommersiella partnerskap då de ser det värde som stora annonsörer tillför ekosystemet. Tack vare tillgängligheten till de stora turneringarna så är det enkelt att nå de fans som följer esporten, vilket skapar möjligheter för varumärkesaktiveringar över flera länder.

* Nielsen Esports Playbook, 2017

INFORMATION TILL REDAKTIONEN

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ)) är en ledande internationell digital underhållningskoncern och vi formar framtidens underhållning genom att förena konsumenter med innehållet de älskar på så många sätt som möjligt. Våra varumärken omfattar TV, radio och nästa generations underhållning inom esport, digitalt videoinnehåll och online-spel. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).

Kontakta oss: press@mtg.com (eller Ksenia Kolchina, Head of Communications, MTGx; +44 7885 998 544) investors@mtg.com (eller Stefan Lycke, Head of Investor Relations; +46 73 699 27 14) Ladda ner högupplösta bilder: Flickr Följ oss: mtg.com / Facebook / Twitter / LinkedIn / Instagram

För att läsa MTG:s integritetspolicy, klicka här

Press Bilder