ESL och Epic Games anordnar sin första gemensamma internationella turnering för Fortnite

January 24, 2019
MTG:s Turtle Entertainment – den största globala aktören inom esport som verkar under det välkända varumärket ESL (https://www.mtg.com/sv/esports-sv/#esl) – och Epic Games har meddelat sin första gemensamma internationella Fortnite-tävling, vilken äger rum på IEM Katowice Expo 2019 (https://www.intelextrememasters.com/season-13/katowice/). ‘ESL Katowice Royale – Featuring Fortnite’ omfattar två helger på den legendariska Spodekarenan där välkända spelare av Fortnite framträder.
  •  Intel Extreme Masters (IEM) Katowice Expo 2019 presenterar för första gången turneringen ‘ESL Katowice Royale – Featuring Fortnite’ den 23-24 februari och 1-3 mars 2019
  •  ESL fortsätter att ta världens mest populära spel till esportfansen och skapar de största upplevelserna inom esport på turneringarna, på TV och online

Turneringen blir den första av sitt slag och pågår under två helger, en för polska och en för internationella spelare. De bästa polska spelarna tävlar om en prispott på USD 100 000 den 23-24 februari; och 100 av världens bästa Fortnite-spelare tävlar om en prispott på USD 500 000 den 1-3 mars.

Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchef, MTG: “Genom partnerskapet mellan ESL och Epic Games skapar två ledande aktörer inom spelindustrin en helt unik turnering i genren ‘battle royale’. ESL har arrangerat professionella turneringar och engagerat esportfans under 20 års tid och anordnar nu ett unikt event för ett varumärke bakom ett av världens mest spelade spel. Den här turneringen kommer att visa upp esport när den är som bäst på en legendarisk arena och är startpunkten för ett mycket spännande 2019.”

Esport omfattar olika subkulturer, demografiska grupper och konsumentgrupper. Intresset för ‘battle royale’-genren växer i popularitet där överlevnads- och utforskningselement kombineras med ett spelupplägg där den siste deltagaren att vara kvar i omgången vinner. Epic Games Fortnite är ett av världens mest populära* spel i sin genre sett till antalet personer som spelar det. ESL:s stora event visar upp spel som lockar toppspelare och miljontals passionerade fans på turneringarna, online och på TV över ett stort antal marknader.

Mer information, inklusive en lista över spelarna som tävlar i Katowice, meddelas av ESL under de kommande veckorna.

*SuperData, Battle Royale: Taking the games market by storm, 2018

INFORMATION TILL REDAKTIONEN

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ)) är en ledande internationell digital underhållningskoncern och vi formar framtidens underhållning genom att förena konsumenter med innehållet de älskar på så många sätt som möjligt. Våra varumärken omfattar TV, radio och nästa generations underhållning inom esport, digitalt videoinnehåll och online-spel. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).

Kontakta oss: press@mtg.com (eller Ksenia Kolchina, Head of Communications, MTGx; +44 7885 998 544) investors@mtg.com (eller Stefan Lycke, Head of Investor Relations; +46 73 699 27 14) Ladda ner högupplösta bilder: Flickr Följ oss: mtg.com / Facebook / Twitter / LinkedIn / Instagram / YouTube

För att läsa MTG:s integritetspolicy, klicka här

Press Bilder