BETAL-TV VIA BREDBAND LANSERAT

December 1, 2004
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB, tillkännagav idag sin lansering av betal-TV via bredband. Som en följd av avtalet med den svenska bredbandsleverantören Bredbandsbolaget i augusti, har Viasat idag gjort sina betal-TV-kanaler tillgängliga för de 300.000 hushåll i 50 svenska städer som har fiberuppkoppling från Bredbandsbolaget. Hushållen kan nu beställa abonnemang på Viasats betal-TV-utbud. Viasat är först i Sverige med att erbjuda TV via bredband över hela landet.

Det kompletta betal-TV-utbudet kostar 299 kronor per månad, vilket är samma pris som för Viasats Guld-paket för parabolkunder. Kunder som tecknar ett 12-månadersavtal betalar bara en krona för den nya set top-box som behövs. De nya set top-boxarna levereras initialt från Kreatel och ansluts direkt till bredbandsuttaget vilket gör att kunden inte behöver ha vare sig dator eller bredbandsabonnemang. Nästa år kommer även de kunder som har DSL-uppkoppling att ha samma möjlighet. I betal-TV-paketet ingår 29 kanaler, däribland Viasats TV3, ZTV och TV8, de sex filmkanalerna från TV1000, de tre sportkanalerna från Viasat Sport, Viasat Explorer, Viasat Nature/Action, nystartade Viasat History, samt BBC World, Hallmark, MTV, VH1, Nickelodeon, Fox News, Bloomberg, Travel Channel samt två Playboy-kanaler. Hans-Holger Albrecht, MTGs VD och koncernchef, säger i en kommentar: ”Detta erbjudande ökar valfriheten för tittarna ytterligare och stärker Viasats position som en betal-TV-operatör och TV-kanalleverantör med många distributionsformer. Erbjudandet är det första i sitt slag i Sverige och distribution av TV via bredband väntas växa kraftigt under de närmaste åren. Som vanligt vill vi erbjuda tittarna så mycket valfrihet som möjligt när det gäller hur de erhåller våra kanaler och denna nya utveckling öppnar upp för möjligheter till nya tjänster i framtiden.” ”TV-lanseringen visar att bredband inte bara handlar om snabb internetuppkoppling. Med överföringshastigheter på 8 Mbit/s öppnar sig helt nya möjligheter. Det är också roligt att vi samarbetar med Viasat, som erbjuder ett marknadsledande utbud med det bästa inom film och sport”, säger Peder Ramel, VD för Bredbandsbolaget. Beställningar tas emot via www.viasat.se eller på 020-217 218. För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post info@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Matthew Hooper, Investor & Press Enquiries tel +44 (0) 20 7321 5010 MTG AB är ett ledande internationellt mediebolag med verksamheter i över 30 länder runt om i världen. MTG är den största fri- och betal-TV-operatören i Skandinavien och Baltikum, den största ägaren i Rysslands fjärde största TV-nätverk och den största kommersiella radiooperatören i Norden. Viasat Broadcastings satellit-TV-plattform erbjuder digitala flerkanalspaket med fler än 50 egenproducerade och tredjeparts TV-kanaler till tittare i 15 länder i Europa och Viasat når över 50 miljoner tittare varje dag. Modern Times Group MTG AB:s A och B-aktier handlas på OM Stockholmsbörsens O-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

wkr0010.pdf