Återköp av aktier i MTG under vecka 31, 2022

August 8, 2022
12.15 PM CEST

Under perioden 1 augusti – 5 augusti 2022 har Modern Times Group MTG AB (publ) (LEI-kod 549300E8NDODRSX29339) (“MTG”) återköpt sammanlagt 240 613 egna aktier av serie B (ISIN-kod: SE0018012494) inom ramen för det återköpsprogram som styrelsen infört i syfte att uppfylla åtagandet att återföra pengar till aktieägare.

August 8, 2022
12.15 PM CEST

Återköpen är en del av det återköpsprogram om maximalt 4 018 414 aktier till ett sammanlagt belopp om högst 200 miljoner kronor som MTG tillkännagav den 17 juni 2022. Återköpsprogrammet löper under perioden 20 juni 2022 – 20 oktober 2022 och genomförs i enlighet med EU:s Marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014 (”MAR”) och Kommissionens delegerade förordning (EU) nr 2016/1052 (”Safe harbour-förordningen”). Syftet med återköpsprogrammet är att uppfylla åtagandet att återföra pengar till aktieägare och avsikten är att MTG:s aktiekapital ska nedsättas genom en indragning av återköpta aktier.

Aktier av serie B i MTG har återköpts (i kronor) enligt följande:

Datum Aggregerad daglig volym (antal aktier) Viktat genomsnittspris per dag (SEK) Totalt dagligt transaktionsvärde (SEK)
2022-08-01 86 000 102,2874 8 796 716,40
2022-08-02 34 405 102,6678 3 532 285,66
2022-08-03 24 542 104,9852 2 576 546,78
2022-08-04 37 685 105,7826 3 986 417,28
2022-08-05 57 981 105,1766 6 098 244,44

Samtliga förvärv har genomförts på Nasdaq Stockholm av Nordea Bank Abp för MTG:s räkning. Efter ovanstående förvärv uppgår MTG:s innehav av egna aktier per den 5 augusti 2022 till 3 502 842 aktier av serie B och 6 324 343 aktier av serie C. Det totala antalet aktier i MTG uppgår till 135 089 808.

Fullständig information om de genomförda transaktionerna enligt artikel 5.3 i MAR och artikel 2.3 i Safe harbour-förordningen biläggs detta pressmeddelande.

Press files
Buyback Appendix SWE Week 31