MTG lanserar Viareal – en ny dimension av underhållning

maj 26 2017

MTG har lanserat Viareal, en app för virtual reality (VR) som erbjuder tittare i Norden interaktiva upplevelser och exklusivt VR-innehåll. Den 3 juni kommer alla Viareal-tittare kunna se UEFA Champions League-finalen i VR för allra första gången. Appen kommer att innehålla exklusivt VR-innehåll och förlängningar av sport-, esport- och underhållningsprogram från MTG:s fri-TV kanaler och streamingtjänster.

• Appen Viareal erbjuder tittare i Norden exklusivt VR-innehåll och förlängningar av program inom sport, esport och underhållning från MTG:s TV- och streamingerbjudanden
  • UEFA Champions League-finalen blir tillgänglig i VR för första gången – gratis för alla Viareal-tittare
  • Appen är kompatibel med alla de senaste Android- och iOS-enheterna, samt ett rad VR-headsets

Med Viareal kliver tittaren rakt in i handlingen och kan besöka sitt favoritlag i omklädningsrummet eller ta en virtuell rundtur bakom kulisserna i någon av MTG:s succéserier som exempelvis ‘Paradise Hotel’. Bland VR-upplevelserna i appen från start finns innehåll från TV-serier och stora sportevenemang, som boxningen ‘Nordic Rumble’, liksom globala esportsturneringar från ESL och DreamHack.

Viareal kommer också innehålla originalproduktioner, exklusivt skapade för VR-plattformar och headsets, som ‘Norwegian Love’, ‘Nordic Haute Route’ och ‘VR & Chill’. Produktionerna fokuserar på innehåll som skapar en stark och uppslukande upplevelse i VR.

Anders Jensen, EVP MTG AB, Styrelseordförande Nordic Entertainment och VD för MTG Sverige: “MTG utvecklas ständigt för att möta nya konsumentbeteenden – innovation är en del av vårt DNA. Med kombinationen av Viareal och vår förmåga att skapa stark storytelling vill vi ta tittarupplevelsen till nästa nivå, och UEFA Champions League-finalen är ett mycket fint tillfälle att fortsätta utforska den här teknologin.”

MTG kommer att stötta utvecklingen av VR-teknologin i Norden genom att engagera tredjepartsaktörer och innehållsskapare i VR att skapa originalproduktioner för Viareal som tänjer på mediets gränser. MTG stöttar också kreativa skolor i Norden för att utbilda och engagera nästa generations VR-talanger.

Viktor Ängmo, produktchef på MTG Tech: “På MTG gillar vi innovation och att experimentera med nya teknologier. Nu lanserar vi Viareal, en ny dimension av underhållning som är öppen för alla. Tänk att genom VR kliva rakt in i UEFA Champions League-finalen eller komma bakom kulisserna i ditt favoritprogram. VR är precis i början av sin historia och MTG siktar på att vara en positiv kraft i utvecklingen och driva på möjligheterna med VR i Norden.”

Viareal finns att ladda ner genom Google Play, App Store och från 31 maj i Oculus Gear VR store. Den är kompatibel med alla de senaste Android- och iOS-enheterna samt med telefoner som är kompatibla med Gear VR.

Viareal är det senaste steget i MTG:s VR-resa. Under OS 2016 i Rio var MTG först i Norden med att sända livesport i 360 VR-format. Under 2017 kommer MTG:s ESL och DreamHack att livestreama 14 olika esportevenemang i VR, som exempelvis ESL One och Intel Extreme Masters (IEM). I mars 2017 genererade ESL:s turnering IEM Katowice cirka 340 000 startade VR-strömmar.

Viareal-plattformen och funktionaliteten har utvecklats tillsammans med Digital Domain, en av de största och mest innovativa kreatörerna av visuella effekter och en av MTG Techs partners för Viareal. Kreatörer och experter från Digital Domain har prisats med sju Oscarstatyetter, därav tre för Bästa Visuella Effekt (‘Titanic’, ‘I, Robot’ and ‘Transformers’).

Frågor?

press@mtg.com (eller Jessica Sjöberg, VP Corporate Communications; +46 764 94 09 13)
mtg.com
Flickr

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ.)) är en ledande internationell digital underhållningskoncern och vi formar framtidens underhållning genom att förena konsumenter med innehållet de älskar på så många sätt som möjligt. Våra varumärken omfattar TV, radio och nästa generations underhållning inom esport, digitala videonätverk och online-spel. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).