Viaplay vinner streamingpris i Danmark

mars 6 2017

Det första streamingpriset som någonsin tilldelats på Danmarks prestigefyllda Bodilprisen gick till Viaplay och filmen “Flaskepost fra P”.

Det årliga Bodilprisen har delats ut av Danske Filmkritikere sedan 1948 och är idag ett av Europas äldsta filmpriser.

Årets ceremoni anordnades den 4 mars i Köpenhamn och blev den första att uppmärksamma en streamingtjänst.

Lina Brounéus, innehållsansvarig på Viaplay: “Vi är väldigt glada över att Bodilprisen har lyssnat på våra kunder och att de ser vilken stor betydelse som streamingtjänster har. Viaplay erbjuder en kombination av filmer, serier och originalproduktioner och jag vill rikta ett stor tack till våra tittare som har delat med sig av hur mycket de gillar det här innehållet. Gripande filmupplevelser är bara ett klick borta för alla i Danmark – där Viaplay erbjuder upplevelser var som helst, när som helst och på vilken skärm som helst.”

MTG:s videostreamingtjänst Viaplay, samt två lokala tjänster, nominerade tre filmer som har haft premiär på respektive tjänst under de senaste 12 månaderna. Därefter fick tittarna chansen att välja en favorit – och flest röster hamnade på Viaplay och filmen “Flaskepost fra P” (“Flaskpost från P”).

Jacob Wendt Jensen, ordförande på Danske Filmkritikere: “Firandet av Bodilprisens 70-årsdag är ett bra tillfälle att reflektera över var filmbranschen befinner sig. Det här nya priset utmärker och stödjer streamingtjänsternas arbete, vilka ger fantastiska möjligheter att upptäcka och återbesöka danska och internationella filmer.”

Viaplay erbjuder nya internationella serier och filmer, originaldramaserier, klassiker och filmpremiärer samt barninnehåll – både online och offline. Tjänsten är hem för det allra bästa sportinnehållet, inklusive UEFA Champions League, Formel 1, NFL och boxning. Viaplay finns på webben och som app för telefon och läsplattor (Android eller Apple) liksom i Smart TV-apparater, spelkonsoler och tjänster som Apple TV och Google Chromecast.

Frågor?

press@mtg.com (eller Tobias Gyhlénius, Head of Public Relations; +46 73 699 27 09)
mtg.com

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ.)) är en ledande internationell digital underhållningskoncern och vi formar framtidens underhållning genom att förena konsumenter med innehållet de älskar på så många sätt som möjligt. Våra varumärken omfattar TV, radio och nästa generations underhållning inom esport, digitala videonätverk och online-spel. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).