Svenskarna väljer ‘Swedish Dicks’

januari 5 2017

Viaplays ‘Swedish Dicks’ var den mest efterfrågade digitala svenska originalserien under 2016, meddelar TBI Vision och Parrot Analytics.

Swedish Dicks’ är en komediserie om två olicensierade privatdetektiver, med Peter Stormare och Johan Glans i huvudrollerna, som löser märkliga fall i Los Angeles. Den andra säsongen kommer under senare delen av 2017.

TBI Vision och Parrot Analytics undersökte tittarsiffrorna samt spridningen via peer-to-peer, aktiviteter i sociala medier och andra faktorer för att uppskatta hur populära serierna varit. Under 2016 var ‘Swedish Dicks’ den mest efterfrågade digitala svenska originalserien, före internationella succéer som ‘Stranger Things’ och ‘Narcos’.

jonas-karlen

“Det är fantastiskt roligt att ‘Swedish Dicks’ hamnar före stora amerikanska originalproduktioner,” säger Jonas Karlén, VD på Viaplay.

“Viaplay är Nordens ledande streamingtjänst och vi kommer att fortsätta vår satsning på Viaplay Originals under de kommande åren.”

Peter Stormare säger så här om sin roll: “Det här kan vara den första gången någonsin under min karriär som jag faktiskt kan titta på mig själv utan att bli illamående.” Prova du med!

Frågor?

press@mtg.com (eller Tobias Gyhlénius, Head of Public Relations; +46 73 699 27 09)
mtg.com

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ.)) är en ledande internationell digital underhållningskoncern och vi formar framtidens underhållning genom att förena konsumenter med innehållet de älskar på så många sätt som möjligt. Våra varumärken omfattar TV, radio och nästa generations underhållning inom esport, digitala videonätverk och online-spel. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).

Prenumerera Avanmälan