‘Straight Forward’ är nästa originalserie från MTG Studios

oktober 17 2017

Den internationella kriminaldramakomedin ‘Straight Forward’ blir nästa originalserie från MTG Studios. Serien i åtta delar samproduceras av MTG:s nordiska streamingtjänst Viaplay och det ledande nyzeeländska TV-bolaget TVNZ, med premiär under 2018 exklusivt i Norden på Viaplay.

•  Serien i åtta delar är en internationell samproduktion mellan Viaplay och nyzeeländska TV-bolaget TVNZ
  •  Skapad av den prisbelönta nyzeeländska författaren John Banas
  •  MTG presenterar alla sina originalproduktioner på MIPCOM den 16-19 oktober

‘Straight Forward’ utspelar sig i miljöer som Queenstown och Köpenhamn och är en underhållande komedi som även utforskar en känslomässig personlig resa. Serien handlar om en dansk kvinna som försöker lämna sitt kriminella förflutna bakom sig genom att bygga upp en ny tillvaro i en småstad i Nya Zeeland.

‘Straight Forward’ är skapad av den prisbelönta författaren John Banas (‘Blue Heelers’; ‘City Homicide’; ‘All Saints’) samt Banijays produktionsbolag Screentime New Zealand och Mastiff Denmark. Serien är samproducerad av Viaplay och TVNZ i samarbete med Acorn Media Enterprises och Acorn TV. Acorn Media Enterprises äger rättigheterna till serien i Nordamerika, Storbritannien och Australien.

Jakob Mejlhede, MTG EVP and Head of Programming and Content Development: “Just nu träffas film- och TV-industrin på MIPCOM i Cannes, vilket är den perfekta platsen för att lansera det här internationella dramat. ‘Straight Forward’ är skapad utifrån en stark berättelse som utspelar sig på två kontinenter och är tillsammans med MTG:s tidigare produktioner ett bevis på vår förmåga att skapa unikt innehåll som attraherar tittare runt om i världen. Vi ser ett allt större intresse för vårt innehåll och det är glädjande att se att framgång föder framgång.”

Originalproduktioner från MTG som har nått global distribution omfattar:

MTG presenterar alla sina originalproduktioner på MIPCOM i franska Cannes den 16-19 oktober.

MTG utvecklar idag fler än 50 originalprojekt. Bland serierna som nyligen haft premiär finns den geopolitiska thrillern ‘Ockupationen’; Nordic noir-serien ‘Hassel’; och barnserien ‘Peppy Pals’. De senaste originalproduktionerna som meddelats från MTG är de politiska thrillerserierna ‘Ingen utan skuld’ och ‘Embassy Down’; dramaserierna ‘ALEX’ och ‘Advokaten’; den andra säsongen av den LA-baserade dramakomedin ‘Swedish Dicks’; samt MTG:s första isländska originalserie, ‘Stella Blómkvist’.

INFORMATION TILL REDAKTIONEN

MTG Studios aktiviteter inom innehållsproduktion och innehållsdistribution hör hemma inom MTG, en ledande internationell digital underhållningskoncern. Vi formar framtidens underhållning genom att förena konsumenter med innehållet de älskar på så många sätt som möjligt. Våra varumärken omfattar TV, radio och nästa generations underhållning inom esport, digitala videonätverk och online-spel. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).

Kontakta oss:
press@mtg.com (eller Tobias Gyhlénius, Head of Public Relations; +46 73 699 27 09)

Ladda ner högupplösta bilder: Flickr

Följ oss: