‘Sagasagor’ är NENT Groups nästa originalserie för barn

september 28 2018

Nästa originalproduktion från Nordic Entertainment Group (NENT Group) är barnserien ‘Sagasagor’. Den animerade serien med 10 avsnitt är baserad på Josefine Sundströms bästsäljande böcker och kommer att sändas på danska, finska, norska och svenska. Serien har premiär exklusivt på NENT Groups streamingtjänst Viaplay under våren 2019.

• NENT Group fortsätter investera i högkvalitativt innehåll för yngre tittare
  • ‘Sagasagor’ har premiär exklusivt på Viaplay under våren 2019

Sagasagor

Genom den femåriga huvudkaraktären Saga Larsson presenterar serien några av uppväxttidens utmaningar på ett engagerande och eftertänksamt sätt. Varje avsnitt tar sin visuella inspiration från Emma Göthners originella illustrationer från böckerna ‘Sagasagor’. Serien produceras för SF Studios av Niklas Larsson.

‘Sagasagor’ följer NENT Groups tidigare barnserier ‘Peppy Pals’ och säsong ett av ‘Det stora experimentet’ som utnämndes till Årets barn- och ungdomsprogram på Kristallen 2017. Den andra säsongen av ‘Det stora experimentet’ har premiär exklusivt på Viaplay den 1 december. Viaplay erbjuder också ett brett urval av barninnehåll från internationella varumärken som Disney och Nickelodeon.

Jakob Mejlhede Andersen, EVP och Innehållschef, NENT Group: “Viaplay är den nordiska hemvisten för barninnehåll. Vi ser en stor efterfråga för högkvalitativt berättande som underhåller och informerar, och våra prisbelönta barnserier uppskattas av såväl föräldrar som barn. NENT Group fortsätter att investera i unika familjeupplevelser som våra tittare kommer att uppskatta under lång tid framöver.”

NENT Group har fler än 50 originalproduktioner som är under utveckling eller har haft premiär. Bland de som haft premiär återfinns ‘Ingen utan skuld’; ‘Hand i hand’; ‘Rig 45’; ‘Advokaten’; ‘Stella Blómkvist’; ‘ALEX’; ‘Couple Thinkers’; ‘Ockupationen’; ‘Hassel’; ‘Peppy Pals’; ‘Superswede’; ‘Veni Vidi Vici’; säsong ett och två av ‘Swedish Dicks’; säsong ett av ‘Det stora experimentet’; och säsong ett av ‘Svartsjön’.

Originalproduktioner som nyligen meddelats från NENT Group är ‘Den inre cirkeln’; säsong två av ‘Svartsjön’; ‘Cold Courage’; säsong två av ‘Det stora experimentet’; ‘Den som dräper’; ‘Four Hands Menu’; ‘Hidden – Förstfödd’; ‘Wisting’; ‘Friheten’; och ‘Straight Forward’.

NENT Groups originalproduktioner når i allt större utsträckning även en internationell publik. ‘Veni Vidi Vici’ har haft premiär på den amerikanska streamingtjänsten Hulu; ‘Swedish Dicks’ på Pop TV i USA; och ‘Svartsjön’ på BBC Four och på AMC Networks videostreamingtjänst Shudder.

INFORMATION TILL REDAKTIONEN

Nordic Entertainment Group (NENT Group) är Nordens ledande leverantör av underhållning. Vi underhåller miljontals människor varje dag genom våra streamingtjänster, TV-kanaler och radiostationer, och våra produktionsbolag skapar spännande innehåll för mediebolag över hela världen. Vi gör vardagen roligare genom att möjliggöra de bästa och bredaste underhållningsupplevelserna – från direktsänd sport, filmer och serier till musik och originalproduktioner. NENT Group, med huvudkontor i Stockholm, är en del av Modern Times Group MTG AB (publ.)), en ledande internationell digital underhållningskoncern som är noterad på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’). Enligt ett liggande förslag föreslås NENT Group att noteras som ett separat bolag på Nasdaq Stockholm under mars 2019.

Kontakta oss:
press@nentgroup.com (eller Tobias Gyhlénius, Head of Public Relations; +46 73 699 27 09)
investors@nentgroup.com (eller Stefan Lycke, Head of Investor Relations; +46 73 699 27 14)

Ladda ner högupplösta bilder: Flickr

Följ oss:
nentgroup.com / Facebook / Twitter / LinkedIn / Instagram

Integritetspolicy:
NENT är en del av MTG; för att läsa vår integritetspolicy, klicka här