‘Rig 45’ är MTG Studios nästa originalserie

november 28 2017

Spänningsthrillern ‘Rig 45’ blir nästa originalserie från MTG Studios. ‘Rig 45’ för samman flera nordiska och internationella talanger och har premiär på MTG:s nordiska videostreamingtjänst Viaplay under sommaren 2018.

•  Catherine Walker (‘Versailles’; ‘Critical’) och Gary Lewis (‘Outlander’; ‘Gangs of New York’) i huvudrollerna
  •  Regi av Per Hanefjord (TV3:s ‘Black Widows’)

Rig 45

Två dagar innan jul skickas Andrea (Catherine Walker: ‘Versailles’; ‘Critical’) av Benthos Oil till en oljeplattform i Nordsjön för att undersöka en dödlig olycka. När besättningen vägrar att prata börjar Andrea misstänka att något inte stämmer – och när en orkan slår till mot Rig 45 och kapar kommunikationerna med omvärlden måste besättningen slåss mot både vädrets makter och en okänd mördare.

Gary Lewis (‘Outlander’; ‘Gangs of New York’), Lisa Henni (‘Snabba cash’; ‘Fallet’) och Søren Malling (‘Kapningen’; ‘A Royal Affair’) medverkar i ‘Rig 45’. Per Hanefjord (TV3:s ‘Black Widows’) står för regin. Mopar Media Group AB producerar och ITV International Distribution är ansvariga för global distribution.

Jakob Mejlhede, MTG EVP och chef för utveckling och inköp av program: “Fångad på en gnisslande oljeplattform under en orkan med en till syns ostoppbar mördare – ‘Rig 45’ blandar höga vågor med ännu högre spänning. En makalös scendesign, ett fantastiskt manus och talangfulla skådespelare skapar en nervpåfrestande upplevelse. För alla de som söker spännande dramatik är ’Rig 45’ en utmärkt prospektering.”

MTG utvecklar idag fler än 50 originalprojekt. Bland de originalserier som haft premiär återfinns ‘ALEX’; ‘Ockupationen’; ‘Hassel’; ‘Peppy Pals’; ‘Veni Vidi Vici’; och säsong ett av ‘Swedish Dicks’. De senaste originalproduktionerna som meddelats från MTG är ‘Eldmärkt’; ‘Wisting’; ‘Friheten’; ‘Straight Forward’; ‘Ingen utan skuld’; ‘Embassy Down’; ‘Advokaten’; den andra säsongen av ‘Swedish Dicks’; samt MTG:s första isländska originalserie, ‘Stella Blómkvist’.

MTG:s originalserier når också en internationell publik, där dramaserien ‘Veni Vidi Vici’ har premiär på den amerikanska streamingtjänsten Hulu i december 2017. Säsong ett av ‘Swedish Dicks’ visas på Pop TV i USA och ‘Svartsjön’ har köpts av BBC Four och AMC Networks streamingtjänst Shudder. MTG:s första originalfilm ‘Superswede’ har nyligen fått global distribution med IM Global Television.

INFORMATION TILL REDAKTIONEN

MTG Studios aktiviteter inom innehållsproduktion och innehållsdistribution hör hemma inom MTG, en ledande internationell digital underhållningskoncern. Vi formar framtidens underhållning genom att förena konsumenter med innehållet de älskar på så många sätt som möjligt. Våra varumärken omfattar TV, radio och nästa generations underhållning inom esport, digitala videonätverk och online-spel. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).

Kontakta oss:
press@mtg.com (eller Tobias Gyhlénius, Head of Public Relations; +46 73 699 27 09)

Ladda ner högupplösta bilder: Flickr

Följ oss: