Prisbelönta ‘Det stora experimentet’ klar för en andra säsong på Viaplay

april 5 2018

Den 1 december 2018 återvänder MTG:s prisbelönta originalserie för barn ‘Det stora experimentet’ till Viaplay för en andra säsong. Serien är en engagerande kombination av underhållning och utbildning för yngre tittare och utnämndes till Årets barn- och ungdomsprogram på Kristallen 2017.

• Andra säsongen av ‘Det stora experimentet’ har premiär exklusivt på MTG:s nordiska videostreamingtjänst Viaplay
  • MTG fortsätter att investera i högkvalitativt barninnehåll
  • MTG:s produktions- och distributionsbolag ställer ut på MIPTV som hålls den 9-12 april i Cannes, Frankrike

‘Det stora experimentet’ har till syfte att ta upp ibland komplicerade ämnen som kemi och matematik på ett underhållande och utbildande sätt. Serien följer julkalenderformatet där ett nytt avsnitt visas varje dag från den 1 december fram till julafton, och produceras i en svensk, norsk och dansk version med Beppe Singer, Ole André Sivertsen och Niels Christian Meyer i huvudrollen i respektive land.

2017 belönades ‘Det stora experimentet’ med priset för Årets barn- och ungdomsprogram på Kristallen, vilket var första gången en barnserie skapad för en streamingtjänst vann ett av de största priserna inom svensk TV. Serien produceras av Nexiko, ett produktionsbolag med säte i Stockholm. Den första säsongen hade exklusiv premiär på MTG:s nordiska videostreamingtjänst Viaplay i december 2016.

Jakob Mejlhede, MTG EVP och chef för utveckling och inköp av program: “Tusentals blivande unga forskare i hela Norden kan inte ha fel – blandningen av kreativa experiment och en dramatisk berättelse är ett vinnande recept. Vi har sett stor efterfrågan från både barn och föräldrar för en andra säsong av ‘Det stora experimentet’ och vi fortsätter investera i högkvalitativt barninnehåll som ett tydligt sätt att differentiera Viaplay, Nordens ledande streamingtjänst.”

En annan Viaplay originalserie i 16 delar med fokus på att hjälpa barn utveckla emotionell och social intelligens, ‘Peppy Pals’, hade premiär i september 2017.

MTG på MIPTV 2018

MTG:s produktions- och distributionsbolag ställer ut på MIPTV som hålls den 9-12 april i Cannes, Frankrike. Andra aktiviteter på MIPTV:

• Lördag 7 april: Craig Ferguson är nominerad för priset ‘Best Host of a Television Format 2018’ på 2018 International Format Awards för Viaplays serie ‘Couple Thinkers’.
  • Söndag 8 april: Merrily Ross, MTG VP of Formats, deltar i panelen ‘New Ways to Get from Paper to Broadcast’, Esterel, Palais 5, Palais des Festivals, kl 09.00.
  • Måndag 9 april: Visning av ‘Ingen utan skuld’, Auditorium A, Palais 3, Palais des Festivals, kl 15.45.

MTG utvecklar idag fler än 50 originalprojekt. Bland de originalserier som haft premiär återfinns ‘Advokaten’; ‘Stella Blómkvist’; ‘ALEX’; ‘Couple Thinkers’; ‘Ockupationen’; ‘Hassel’; ‘Superswede’; ‘Veni Vidi Vici’; och säsong ett och två av ‘Swedish Dicks’. De senaste originalproduktionerna som meddelats från MTG är ‘Four Hands Menu’; ‘Rig 45’; ‘Hidden – Förstfödd’; ‘Wisting’; ‘Friheten’; ‘Straight Forward’; och ‘Ingen utan skuld’.

MTG:s originalserier når även en internationell publik. Under 2017 hade ‘Veni Vidi Vici’ premiär på den amerikanska streamingtjänsten Hulu; säsong ett av ‘Swedish Dicks’ hade premiär på Pop TV i USA; ‘Svartsjön’ köptes av BBC Four och AMC Networks streamingtjänst Shudder; och ‘Superswede’ fick global distribution med IM Global Television.

INFORMATION TILL REDAKTIONEN

MTG Studios aktiviteter inom innehållsproduktion och innehållsdistribution hör hemma inom MTG, en ledande internationell digital underhållningskoncern. Vi formar framtidens underhållning genom att förena konsumenter med innehållet de älskar på så många sätt som möjligt. Våra varumärken omfattar TV, radio och nästa generations underhållning inom esport, digitalt videoinnehåll och online-spel. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).

Kontakta oss:
press@mtg.com (eller Tobias Gyhlénius, Head of Public Relations; +46 73 699 27 09)

Ladda ner högupplösta bilder: Flickr

Följ oss: