Ny organisation inom MTG Nordic Entertainment

november 14 2017

MTG Nordic Entertainment presenterar idag en ny organisation med tydlig digital samordning och Nordiskt fokus. Bland annat samlas det kommersiella och strategiska Nordiska ansvaret för MTG:s streamingtjänster Viaplay och Viafree under Alexander Bastin, idag Vice President för Play i Norden, som blir Senior Vice President och Head of Viaplay & Viafree.

• Samlar kommersiell styrning av Viafree och Viaplay
  • Etablerar MTG Tech Digital
  • Etablerar Nordic Entertainment Operations

Samtidigt flyttas ansvar för produktutveckling, teknik och data management för Viafree och Viaplay in i den nya enheten MTG Tech Digital under ledning av Kaj af Kleen som får rollen som Senior Vice President och Head of MTG Tech Digital.

Anders Jensen, EVP och VD för MTG Nordic Entertainment: “Genom att samla det kommersiella Nordiska ansvaret för Viafree och Viaplay på en och samma plats i organisationen skapar vi ett ännu tydligare digitalt helhetserbjudande på alla våra marknader. Samtidigt lyfter vi upp den tekniska utvecklingen av tjänsterna en nivå i organisationen. MTG är idag i flera avseenden lika mycket ett tech-bolag som ett underhållningsföretag och därför är det självklart att teknikansvaret för våra digitala produkter är representerat i vår Nordiska ledningsgrupp. Jag ser mycket fram emot att fortsätta stärka vår position som en digital underhållare tillsammans med Alexander och Kaj som båda varit helt instrumentella för våra framgångar med Viafree och Viaplay.”

Åsa Regen Jansson, idag Head of Finance för MTG Sverige, får ett utökat ansvar som CFO MTG Sverige & Viaplay/Viafree.

Filippa Wallestam, idag operativ chef för MTG Sverige, får en Nordisk operativ roll som Senior Vice President och Head of Nordic Entertainment Operations. Filippa kommer i sin nya roll att ansvara för funktioner som Central Marketing & Brands, B2B Partnerships, Strategy och Business Intelligence.

Anders Jensen: “Nu skapar vi en starkare Nordisk operativ enhet under Filippa vilket kommer att ge oss en tydligare stringens och enhetlighet i såväl varumärke som erbjudande över de Nordiska gränserna. Vår lokala närvaro är en helt avgörande styrka, och den stärker vi nu ytterligare med lokalt sälj- och marknadsansvar även för Viaplay, men vi ska samtidigt säkerställa att vi har en Nordisk samordning på områden där det ger relevans och mening.”

I samband med förändringarna väljer Ira Gladnikoff, idag Senior Vice President och Head of Viaplay, att lämna MTG.

Anders Jensen: “Viaplay är idag en av Nordens ledande streamingtjänster både sett till funktionalitet och innehåll. Ira har varit otroligt viktig för Viaplays utveckling till den produkt och framgång vi har idag. Jag vill önska Ira all lycka i framtiden och tacka henne för en fantastisk insats och för hennes hårda arbete för MTG och Viaplay genom åren.”

INFORMATION TILL REDAKTIONEN

MTG:s affärsområde Nordic Entertainment omfattar gruppens underhållningsverksamheter i Danmark, Finland, Norge och Sverige. Verksamheterna består av fri-TV kanaler, betal-TV plattformen Viasat, kommersiella radiokanaler samt den annonsfinansierade streamingtjänsten Viafree och Nordens ledande streamingtjänst Viaplay. MTG (Modern Times Group MTG AB (publ.)) är en ledande internationell digital underhållningskoncern och vi formar framtidens underhållning genom att förena konsumenter med innehållet de älskar på så många sätt som möjligt. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).

Biografier:

Alexander Bastin, Senior Vice President och Head of Viaplay & Viafree
Alexander kom till MTG som Management Trainee 2013 och har sedan dess innehaft positioner som Head of Digital Trading och VP Play Nordics. Innan MTG arbetade Alexander inom tv-produktion och utveckling i olika positioner inom Endemol Shine och Zodiak Media. Alexander har en civilekonomexamen från Uppsala universitet.

Filippa Wallestam, Senior Vice President och Head of Nordic Entertainment Operations
Filippa började på MTG i juni 2014 som Head of Business Strategy för fri-TV och radio i Skandinavien och gick i början av 2017 in i rollen som SVP of Operations för MTG Sverige. Innan MTG arbetade Filippa inom Boston Consulting Group i London och New York samt för Daily Mail General Trust (som äger den globala nyhetssidan Mail Online). Filippa har en civilekonomexamen från Handelshögskolan i Stockholm.

Kaj af Kleen, Senior Vice President och Head of MTG Tech Digital
Kaj kom till MTG i november 2007 som Management Trainee och har sedan dess arbetat som Product Manager, Head of Product Development samt som CTO för Viaplay och Viafree. Kaj har en civilingenjörsexamen från Luleå tekniska universitet och studerar för närvarande deltid för en MBA på University of Oxford.

Åsa Regen Jansson, CFO MTG Sverige & Viaplay/Viafree
Åsa har arbetat på MTG sedan 2002 och blev CFO för MTG Sverige i september 2016. Hon har sedan dess arbetat som Business Controller inom ett antal olika funktioner på MTG. Före MTG arbetade Åsa som Controller på Ericsson. Åsa har en civilekonomexamen från Stockholms universitet.

Kontakta oss:
press@mtg.com (eller Jessica Sjöberg, VP Corporate Communications; +46 76 494 09 13)

Ladda ner högupplösta bilder:

Följ oss:
mtg.com / Facebook / Twitter / LinkedIn / Instagram / YouTube