Nästa originalserie från MTG Studios är norska kriminaldramat ‘Wisting’

november 23 2017

Nästa originalserie från MTG Studios är det norska kriminaldramat ‘Wisting’. Serien blir en av Norges största dramaproduktioner och får stöd från Norska Filminstitutet. Inspelningen påbörjas i januari 2018 och serien kommer att ha exklusiv premiär på MTG:s nordiska videostreamingtjänst Viaplay och på TV3 i Norden.

•  Sven Nordin (‘Valkyrien’; Oscarsnominerade ‘Elling’) i huvudrollen
  •  Baserad på Jørn Lier Horsts böcker om ‘Wisting’
  •  NOK 10.5 miljoner i stöd från Norska Filminstitutet

Wisting

Empatisk, noggrann och ihärdig – det enda som kommer emellan Larvik-polisen William Wisting i sin jakt på Norges mest notoriska brottslingar är ett lyckligt familjeliv. När två mystiska dödsfall avbryter Wistings julfirande är det början på en kraftmätning med en brutal mördare.

Serien är baserad på Jørn Lier Horsts ‘Wisting’-böcker som sålts i över 1,2 miljoner exemplar bara i Norge och som har översätts till 30 språk.

Den norska skådespelaren Sven Nordin (‘Valkyrien’; Oscarsnominerade ‘Elling’) ses i huvudrollen som William Wisting. ‘Wisting’ är skapad och regisserad av Katarina Launing (‘Kick It!’) och Trygve Allister Diesen (‘Det tredje ögat’), skriven av Trygve Allister Diesen och Kathrine Valen Zeiner (‘Ögonvittnet’), samt producerad av Cinenord Drama AS och danska Good Company Films.

Norska Filminstitutet stödjer produktionen med NOK 10.5 miljoner.

Jakob Mejlhede, MTG EVP och chef för utveckling och inköp av program: “Vårt mål är att bli ledande i Norden av egenproducerat innehåll och vi är hedrade över att våra unika berättelser får det här erkännandet av Norska Filminstitutet. MTG:s första norska originalserie för Viaplay, ‘Ockupationen’, ger redan tittare över Norden rysningar och nu skapar vi ännu en fantastisk serie som visar upp Norges allra bästa kreativa talanger.”

MTG utvecklar idag fler än 50 originalprojekt. Bland de originalserier som haft premiär återfinns ‘ALEX’; ‘Ockupationen’; ‘Hassel’; ‘Peppy Pals’; ‘Veni Vidi Vici’; och säsong ett av ‘Swedish Dicks’. De senaste originalproduktionerna som meddelats från MTG är ‘Friheten’; ‘Straight Forward’; ‘Ingen utan skuld’; ‘Embassy Down’; ‘Advokaten’; den andra säsongen av ‘Swedish Dicks’; samt MTG:s första isländska originalserie, ‘Stella Blómkvist’.

MTG:s originalserier når också en internationell publik, där dramaserien ‘Veni Vidi Vici’ har premiär på den amerikanska streamingtjänsten Hulu i december 2017. Säsong ett av ‘Swedish Dicks’ visas på Pop TV i USA och ‘Svartsjön’ har köpts av BBC Four och AMC Networks streamingtjänst Shudder. MTG:s första originalfilm ‘Superswede’ har nyligen fått global distribution med IM Global Television.

INFORMATION TILL REDAKTIONEN

MTG Studios aktiviteter inom innehållsproduktion och innehållsdistribution hör hemma inom MTG, en ledande internationell digital underhållningskoncern. Vi formar framtidens underhållning genom att förena konsumenter med innehållet de älskar på så många sätt som möjligt. Våra varumärken omfattar TV, radio och nästa generations underhållning inom esport, digitala videonätverk och online-spel. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).

Kontakta oss:
press@mtg.com (eller Tobias Gyhlénius, Head of Public Relations; +46 73 699 27 09)

Ladda ner högupplösta bilder: Flickr

Följ oss: