MTG:s ESL levererar historiens största esport-evenemang med IEM Katowice

mars 24 2017

Totalt 173 000 fans på plats, 55 miljoner följare i sociala medier och fler som följde tävlingarna genom Virtual Reality än någonsin – IEM Katowice slog alla rekord.

När Intel Extreme Masters (IEM) Katowice avslutades den 5e mars efter två helger med esport-action från världens bästa lag inom Counter-Strike: Global Offensive, League of Legends och StarCraft® II, fick vi känslan av att något stort precis hade hänt.

Men att det var så här stort?

• Totalt 173 000 supportrar på plats
  • Över 46 miljoner unika tittare såg tävlingarna online – 35 % fler än vid IEM Katowice 2016
  • 55 miljoner följare på sociala medier – inklusive Twitter där en stor del av tävlingarna streamades live – att jämföra med 30 miljoner förra året. Under finalerna tweetades #iem 100 gånger per minut!

Och…

Det här enormt stora globala engagemanget visar med vilken hastighet esport är på väg att bli 2000-talets stora sport. IEM Katowice, med en prispott på $650 000, blev ESL:s mest sända evenemang någonsin, med 70 partners som producerade och distribuerade innehåll på 19 olika språk för både linjära och digitala plattformar.

MTG äger några av världens största operatörer av esport-event och ligor. Våra portföljbolag har många flera spännande esport-evenemang i pipen för 2017 – nästa blir DreamHack Austin den 28e till 30e april innan IEM erövrar en helt ny kontinent den 6 maj…

Frågor?

press@mtg.com (eller Tobias Gyhlénius, Head of Public Relations; +46 73 699 27 09)
mtg.com

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ.)) är en ledande internationell digital underhållningskoncern och vi formar framtidens underhållning genom att förena konsumenter med innehållet de älskar på så många sätt som möjligt. Våra varumärken omfattar TV, radio och nästa generations underhållning inom esport, digitala videonätverk och online-spel. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).