MTG Sverige blir mediepartner till Svenska Diabetesförbundet

april 28 2017

Visste du att nästan en halv miljon människor i Sverige idag lever med diabetes? Genom ett samarbete med Svenska Diabetesförbundet vill MTG öka engagemanget – och minska missförstånden – kring den här svåra sjukdomen.

MTG Sverige kommer att upplåta utrymme i våra TV- och radiokanaler, samt på vår fri-TV streamingtjänst Viafree, till budskap från Svenska Diabetesförbundet. MTG Sverige kommer även att producera program om diabetes liksom en årlig insamlingsgala för diabetesforskning.

Här ser vi Anders Jensen, EVP, ordförande i MTG:s nordiska ledningsgrupp och VD för MTG Sverige, när samarbetet lanserades på Diabetesforum i Stockholm:

Svenska Diabetesförbundet

Anders säger: “Diabetes drabbar många människor i Sverige och världen över. Genom våra plattformar kan MTG sprida kunskap och förståelse. Som far till en son med typ 1-diabetes känner jag väldigt starkt för den här frågan och är glad om vi kan bidra till att göra positiv skillnad.”

Svenska Diabetesförbundet arbetar med att öka offentlig kunskap om diabetes, att påverka beslutsfattare och att stödja forskning. Förbundet driver också lokala föreningar för människor (och sina familjer) som lever med diabetes.

Tre myter om diabetes:

• Diabetes är alltid resultat av dålig kost. Orsaken till typ 1-diabetes är fortfarande okänd, medan livsstil-faktorer inte är de enda orsakerna till typ 2-diabetes.
  • Diabetes är ingen allvarlig sjukdom. Diabetes orsakar flera dödsfall varje år än bröstcancer och AIDS sammanlagda (källa: American Diabetes Association).
  • Det finns inget botemedel. Idag stämmer det, men forskningen stöds av organisationer som Svenska Diabetesförbundet kan ändra på det…

Läs mer om Svenska Diabetesförbundet – och hur man kan stödja deras arbete – här.

Frågor?

press@mtg.com (eller Jessica Sjöberg, VP Corporate Communications; +46 764 94 09 13)
mtg.com

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ.)) är en ledande internationell digital underhållningskoncern och vi formar framtidens underhållning genom att förena konsumenter med innehållet de älskar på så många sätt som möjligt. Våra varumärken omfattar TV, radio och nästa generations underhållning inom esport, digitala videonätverk och online-spel. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).