MTG Studios skapar sin första isländska serie: ‘Stella Blómkvist’

maj 3 2017

‘Stella Blómkvist’ är en kriminalserie i tre delar som är baserad på de bästsäljande isländska romanerna med samma namn. Serien samlar några av Islands hetaste kreativa talanger och kommer att ha exklusiv premiär på MTG:s nordiska videostreamingtjänst Viaplay.

När advokaten Stella Blómkvist ska försvara en mordmisstänkt ligist blir hon snart indragen i en våldsam politisk konspiration som till och med kan hota Islands framtid. Serien baseras på de hyllade romanerna om ‘Stella Blómkvist’, skrivna av en anonym författare, vilka fängslat läsare världen runt sedan den första boken publicerades 1997.

Heida Reed_Stella Blomquist

I huvudrollen ser vi Heida Reed (från BBC-serien ‘Poldark’) och regissören är Óskar Thór Axelsson (‘Black’s Game’; ‘Fångade’). Huvudförfattare är Jóhann Ævar Grímsson, Nanna Kristín Magnúsdóttir och Andri Óttarsson. Serien produceras av Islands ledande oberoende produktionsbolag Sagafilm och Red Arrow International är ansvariga för internationell distribution.

Jakob Mejlhede, MTG EVP and Head of Programming and Content Development: “Ödslighet, skönhet och vulkanisk aktivitet– det är ingredienser som gör att Island och drama passar väldigt bra ihop. ‘Stella Blómkvist’ är en smart och spännande serie som bäst utspelar sig i den här unika miljön. Vi fortsätter vår färd mot att bli Nordens ledande producent av egenproducerat innehåll och jag är säker på att Stella är en kommande stjärna.”

Hilmar Sigurdsson, VD på Sagafilm: “Med den här serien siktar vi högre än någonsin och vi är glada över att ha MTG Studios som vår skandinaviska samarbetspartner i projektet.”

MTG Studios är på väg att bli Nordens ledande producent av egenproducerat innehåll med fler än 50 produktioner under utveckling. Ett globalt distributionsavtal har nyligen tecknats för dramaserien ‘Veni Vidi Vici’, vilken hade premiär på Viaplay den 13 april, och den LA-baserade dramakomedin ‘Swedish Dicks’ har köpts av det amerikanska TV-bolaget Pop TV.

Den senaste originalproduktionen som annonserats från MTG Studios är ‘ALEX’, med Dragomir Mrsic i huvudrollen. Andra kommande titlar inkluderar dramat ‘Advokaten’, den politiska thrillern ‘Embassy Down’, den andra säsongen av ‘Swedish Dicks’, Nordic noir-serien ‘Hassel’ samt dramadokumentären ‘SuperSwede’ om Formel 1-föraren Ronnie Petersons liv.

Frågor?

press@mtg.com (eller Tobias Gyhlénius, Head of Public Relations; +46 73 699 27 09)
mtg.com

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ.)) är en ledande internationell digital underhållningskoncern och vi formar framtidens underhållning genom att förena konsumenter med innehållet de älskar på så många sätt som möjligt. Våra varumärken omfattar TV, radio och nästa generations underhållning inom esport, digitala videonätverk och online-spel. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).