MTG Studios samproducent i nya politiska thrillern ‘Embassy Down’

november 30 2016

MTG Studios samfinansierar och -producerar den kommande dramaserien ‘Embassy Down’ tillsammans med Red Arrow International. Serien har premiär under 2018 där den visas exklusivt på MTG:s videostreamingtjänst Viaplay i Norden och med global distribution av Red Arrow.

• MTG Studios och Red Arrow International samfinansierar och -producerar ny spännande internationell dramaserie
  • ‘Embassy Down’ är skriven av den erkände manusförfattaren Anders Frithiof August och produceras under 2017 av René Ezra och Tomas Radoor på Nordisk Film
  • Serien har åtta avsnitt med premiär 2018 exklusivt på Viaplay Norden över

‘Embassy Down’ (8 x 1 timme) utspelar sig i nutida Köpenhamn och kombinerar intensiv action med mångsidig politisk intrig och människors öden. När terrorister angriper firandet av den nya amerikanska ambassaden och tar gästerna som gisslan utlöser det en dramatisk händelsekedja som ledar till stora konsekvenser, såväl i den danska huvudstaden som runt om i världen.

Serien rör sig mellan komplexa personliga relationer mellan de som hålls som gisslan och deras förövare, samt det politiska maktspelet utanför ambassaden och försöken att lösa krisen.

Jakob Mejlhede, MTG EVP och Head of Programming and Content Development: “Den här storslagna serien tar upp några av vår tids mest angelägna teman. Den bjuder på oavbruten spänning och varje avsnitt handlar om frågor som ligger nära mänskliga relationer och motstridiga agendor. ‘Embassy Down’ är ett lokalt drama med global relevans och vi är stolta över att vara med i det här projektet.”

Henrik Pabst, Managing Director, Red Arrow International: “‘Embassy Down’ är ett av de mest spännande projekt jag sett på länge. Jag visste omedelbart att vi måste vara med och jag är glad över att ha MTG med på den här spännande resan.”

‘Embassy Down’ är skapad av manusförfattaren Anders Frithiof August (‘Arvingarna’, (‘Follow the Money’) och produceras av René Ezra och Tomas Radoor (‘Kriget’, ‘A Hijacking’, ‘Våga älska’) på Nordisk Film. De exekutiva producenterna från Red Arrows bolag Fabrik Entertainment är Henrik Bastin (‘Bosch’, ‘American Odyssey’), Mikkel Bondesen (‘The Killing’, ‘Burn Notice’) och Melissa Aouate, Head of Development, samt Amelie von Kienlin, SVP Scripted Acquisitions and Co-Productions på Red Arrow International.

‘Embassy Down’ är en av flera originalproduktioner från MTG Studios. Andra titlar är den nya nordiska dramaserien ‘Veni Vidi Vici’; LA-baserad drama-komediserien ‘Swedish Dicks’; den nordiska thrillern ‘Hassel’; långfilmen ‘SuperSwede’ om Formel 1-föraren Ronnie Petersons liv; och barnserien ‘Det stora experimentet’. Samtliga nya produktioner har Nordisk premiär på Viaplay.

Frågor?

press@mtg.com / Call: +46 (0)73 699 27 09
mtg.com

MTG Studios aktiviteter inom innehållsproduktion och innehållsdistribution hör hemma inom MTG, en ledande internationell digital underhållningskoncern. Vi formar framtidens underhållning genom att förena konsumenter med innehållet de älskar på så många sätt som möjligt. Våra varumärken omfattar TV, radio och nästa generations underhållning inom esport, digitala videonätverk och online-spel. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).