MTG Studios nya serie ‘Veni Vidi Vici’ får global distribution

april 3 2017

‘Veni Vidi Vici’ kommer att distribueras globalt av DRG, en av världens ledande oberoende innehållsdistributörer. Serien, som har 10 delar med exklusiv premiär på MTG:s nordiska videostreamingtjänst Viaplay den 13 april, var ett av de officiella bidragen vid MIPDrama Screenings i Cannes.

• DRG ansvarar för den globala distributionen av ‘Veni Vidi Vici’
  • Serien har exklusiv premiär på Viaplay den 13 april
  • ‘Veni Vidi Vici’ var ett av de officiella bidragen vid MIPDrama Screenings

MTG Studios är på väg att bli Nordens ledande producent av egenproducerat innehåll och har fler än 50 produktioner under utveckling. Det globala distributionsavtalet för ‘Veni Vidi Vici’ följer MTG Studios avtal för ‘Swedish Dicks’, som är den första nordiska titeln att distribueras globalt av Lionsgate.

Jakob Mejlhede, MTG EVP and Head of Programming and Content Development: “Det finns inte några gränser för MTG:s produktioner. Tittarna i Norden räknar redan ned till premiären av ‘Veni Vidi Vici’ – och nu tar vi serien till en internationell publik ihop med DRG. Att serien var ett av de officiella bidragen vid MIPDrama Screenings visar på vilken laddad upplevelse ‘Veni Vidi Vici’ blir för tittarna världen över.”

Jeremy Fox, CEO, DRG: “‘Veni Vidi Vici’ har allt som behövs för att fånga en internationell publik – intensitet, komplexitet och fantastiska insatser från en stjärnspäckad uppsättning skådespelare. Norden är ett kreativt nav för film- och TV-industrin och den här serien är ett bra exempel på en lokal produktion med global potential.”

‘Veni Vidi Vici’ handlar om den kämpande danska filmregissören Karstan Daugaards beslut att ta ett jobb inom porrindustrin, vilket får ödesdigra konsekvenser. I seriens 10 delar spelar ledande nordiska skådespelare som Thomas Bo Larsen, Rafael Edholm och Livia Millhagen, tillsammans med den kanadensiska skådespelaren Michael Wincott.

2017 års MIPDrama Screenings hölls den 2 april i Cannes och innebar en exklusiv möjlighet för det internationella dramasamfundet att få en förhandsvisning av några av de mest spännande kommande serierna. ‘Veni Vidi Vici’ var ett av 12 officiella bidrag vid årets screening.

DRG är en del av nice entertainment group. Nice, som ägs av MTG, omfattar 28 produktionsbolag i 16 länder och är världsledande inom att skapa, producera och distribuera TV-program, reklam, evenemang och sponsrade program.

Den senaste originalproduktionen som meddelats från MTG Studios är ‘ALEX’, med Dragomir Mrsic i huvudrollen. Andra kommande titlar inkluderar dramat ‘Advokaten’, den politiska thrillern ‘Embassy Down’, andra säsongen av den LA-baserade dramakomedin ‘Swedish Dicks’, Nordic noir-serien ‘Hassel’, samt dramadokumentären ‘SuperSwede’ om Formel 1-föraren Ronnie Petersons liv.

MTG på MIPTV i Cannes

MTG:s produktions- och distributionsbolag ställer ut på MIPTV, som hålls den 3-6 april i Cannes. MTG:s VD och koncernchef Jørgen Madsen Lindemann kommer att hålla en keynote den 3 april klockan 12.20 om de senaste trenderna inom medieindustrin och bolagets pågående strategiska omvandling från ett traditionellt TV-bolag till en global, digital underhållningskoncern. Keynoten kommer att streamas live här.

Frågor?

press@mtg.com (eller Tobias Gyhlénius, Head of Public Relations; +46 73 699 27 09)
mtg.com

MTG Studios aktiviteter inom innehållsproduktion och innehållsdistribution hör hemma inom MTG, en ledande internationell digital underhållningskoncern. Vi formar framtidens underhållning genom att förena konsumenter med innehållet de älskar på så många sätt som möjligt. Våra varumärken omfattar TV, radio och nästa generations underhållning inom esport, digitala videonätverk och online-spel. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).