MTG Studios gör nya thrillerserien ‘Advokaten’

januari 30 2017

Bästsäljande författaren och försvarsadvokaten Jens Lapidus (‘Snabba Cash’-trilogin) står tillsammans med Hans Rosenfeldt (‘Bron’) och Michael Hjorth (‘Sebastian Bergman/Den fördömde’) bakom idén till ‘Advokaten’. Thrillerserien har exklusiv premiär på MTG:s nordiska videostreamingtjänst Viaplay och på TV3 i Sverige och Danmark.

• Serie i tio delar med exklusiv premiär på Viaplay och TV3 under hösten 2017
  • Alexander Karim (‘Tyrant’; ‘Zero Dark Thirty’) i huvudrollen
  • Produceras av Oscarsnominerade Nicklas Wikström Nicastro (‘En man som heter Ove’) och Joakim Hansson (‘Johan Falk’)

‘Advokaten’ följer den svenske försvarsadvokaten Frank Nordlings (Alexander Karim) farliga väg in i Köpenhamns undre värld. När Nordling upptäcker att hans advokatbyrås viktigaste klient ligger bakom mordet på hans föräldrar dras han in i en livsfarlig händelseutveckling med våld och hämnd.

Oscarsnominerade Nicklas Wikström Nicastro (‘En man som heter Ove’) och Joakim Hansson (‘Johan Falk’) producerar ‘Advokaten’ för SF Studios Production och Studio Canal ansvarar för global distribution.

Jakob Mejlhede, MTG EVP and Head of Programming and Content Development: “Köpenhamn kallas ofta för världens lyckligaste stad – men det är den inte för Frank Nordling som slits mellan sorg och hämnd. Vi är mycket glada över att få arbeta med så talangfulla producenter och skådespelare i ‘Advokaten’. Det här är ett viktigt steg för MTG på vår resa att bli ledande i Norden av egenproducerat innehåll.”

Huvudrollsinnehavaren Alexander Karim (‘Tyrant’; ‘Zero Dark Thirty’): “När jag fick höra om ‘Advokaten’ kände jag att det var mitt livs roll. Det är en enorm ynnest att få arbeta med material som är så mångfacetterat som det här – ett tungt mänskligt drama i form av en fartfylld thriller.”

Oscarsnominerade Nicklas Wikström Nicastro: “Vi har fått ihop ett fantastiskt team och har alla förutsättningar att göra något riktigt speciellt. Samtidigt är det inspirerande att för första gången göra en serie tillsammans med Viaplay och TV3.”

‘Advokaten’ är en av flera originalproduktioner från MTG Studios. Andra titlar är den politiska thrillern ‘Embassy Down’, den nya nordiska dramaserien ‘Veni Vidi Vici’; LA-baserad drama-komediserien ‘Swedish Dicks’; den nordiska thrillern ‘Hassel’; långfilmen ‘SuperSwede’ om Formel 1-föraren Ronnie Petersons liv; och barnserien ‘Det stora experimentet’.

Frågor?

press@mtg.com (eller Tobias Gyhlénius, Head of Public Relations; +46 73 699 27 09)
mtg.com

MTG Studios aktiviteter inom innehållsproduktion och innehållsdistribution hör hemma inom MTG,  en ledande internationell digital underhållningskoncern och vi formar framtidens underhållning genom att förena konsumenter med innehållet de älskar på så många sätt som möjligt. Våra varumärken omfattar TV, radio och nästa generations underhållning inom esport, digitala videonätverk och online-spel. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).