MTG Studios gör en andra säsong av ‘Swedish Dicks’

oktober 10 2016

MTG Studios kommer att ge Viaplays tittare en andra säsong av succéserien ‘Swedish Dicks’ under senare delen av 2017. Den andra säsongen produceras av Brain Academy, en del av MTG-ägda Nice Entertainment Group, i samarbete med Viking Brothers Entertainment i Los Angeles.

• MTG Studios skapar en andra säsong av sin succéserie
  • Avtalet med Hollywood-studion Lionsgate inkluderar globala distributionsrättigheter för den andra säsongen

‘Swedish Dicks’ är en komediserie om två olicensierade privatdetektiver som löser märkliga fall i Los Angeles. Peter Stormare (‘American Gods’, ‘The Blacklist’, ‘Fargo’) och Sveriges största komiker Johan Glans spelar huvudrollerna. Den första säsongen hade premiär i Norden den 2 september på MTG:s videostreamingtjänst Viaplay och är idag den mest sedda serien på Viaplay efter att ha satt tittarrekord vid premiären.

MTG meddelade nyligen att de ingått ett globalt distributionsavtal för den första säsongen av ‘Swedish Dicks’ med Hollywood-studion Lionsgate (NYSE: LGF), en global ledare inom innehåll med nära 80 olika TV-program på 40 TV-nätverk. Serien är den första nordiska titeln som Lionsgate distribuerar globalt och förväntas ha premiär i USA tidigt nästa år. Lionsgate har även de globala distributionsrättigheterna till den andra säsongen.

Jakob Mejlhede, MTG EVP och Head of Programming & Content Development: “Vårt originalinnehåll har börjat få globalt genomslag – och det här är bara början. Den nya säsongen är det senaste tillskottet till vår snabbt växande portfölj av egenproducerat innehåll. Succén för ‘Swedish Dicks’ tydliggör värdet som unika program skapar för våra tittare och visar på vår ambition att bli Nordens ledande producent av egenproducerat innehåll.”

Chris Selak, Lionsgate Television Group Executive Vice President: “Det är väldigt kul att ta med sig en serie till MIPCOM som kombinerar en uppsättning internationellt kända skådespelare, starkt manus och rejäla framgångar för den första säsongen på Viaplay. Starkt innehåll fungerar överallt och vi har redan kontakt med potentiella köpare över hela världen.”

Peter Stormare, skådespelare: “Jag är inte bara en Swedish Dick – jag är även ett stort fan som otåligt väntar på nästa avsnitt. Det här kan vara den första gången någonsin under min karriär som jag faktiskt kan titta på mig själv utan att bli illamående. Det är tack vare ett fantastiskt kreativt team, Viaplay inkluderade, och grymma skådespelare. Vi har skapat ett monster och jag kan redan nu säga att den andra säsongen kommer få er att tappa hakan.”

MTG Studios har nyligen bekräftat produktionen av dramaserien “Hassel” med Ola Rapace; sin första originalfilm, ‘SuperSwede’, om Formel 1-föraren Ronnie Petersons liv; och sin första originalserie för barn, ‘Det stora experimentet’, som har Nordisk premiär på Viaplay den 1 december 2016.

Frågor?

mtg.com

facebook.com/MTGAB

@mtgab

press@mtg.com / +46 (0)73 699 27 09

MTG Studios aktiviteter inom innehållsproduktion och innehållsdistribution hör hemma inom MTG, en ledande internationell digital underhållningskoncern. Vi formar framtidens underhållning genom att föra samman konsumenter med det innehåll som de älskar, på så många sätt som möjligt. Våra populära varumärken inom underhållning omfattar innehållsproduktion, TV, Radio och esport, och når konsumenter över hela världen. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).