MTG säkrar EHF European Handball Championship 2020

december 9 2016

MTG har förvärvat de exklusiva nordiska medierättigheterna till 2020 års EHF European Handball Championship. Avtalet täcker mästerskapen för både de manliga och kvinnliga turneringarna.

• MTG förvärvar exklusiva medierättigheter till EHF European Handball Championship 2020
  • Handboll i världsklass kommer att visas på fri-TV, Viasat och Viaplay i Sverige, Norge, Danmark och Finland

Den kvinnliga turneringen med 16 lag arrangeras i Danmark och Norge, medan den manliga turneringen med 24 lag spelas i Sverige, Österrike och Norge.

Matcherna kommer att sändas på MTG:s videostreamingtjänst Viaplay och Viasats betal-TV-kanaler i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Matcher med nordiska lag, samt semifinalerna och finalen, kommer att visas på MTG:s fri-TV kanaler i respektive land. Bevakningen kommer också att inkludera lokala kommentatorer, studiointervjuer och program med fördjupningar och höjdpunkter.

2016 års kvinnliga EHF European Handball Championship pågår just nu i Sverige och sänds av MTG i Sverige och Norge. MTG har också rättigheterna till 2018 års mästerskap.

Peter Nørrelund, MTG EVP och VD för MTG Sport: “Handboll attraherar en stor och lojal publik i Norden. Det pågående mästerskapet i Sverige får massiv uppmärksamhet och under 2018 och 2020 ska vi göra mästerskapen mer tillgängliga än någonsin – så att så många fans som möjligt kan titta live och oavsett vart de befinner sig.”

Stephan Herth, Executive Director Summer Sports at Infront Sports & Media: “Handboll och EHF Euro är väldigt populära i Norden. Engagerade sportentusiaster i teknisk framkant vill ha den bästa sporten tillsammans med de vassaste kommentatorerna och en produktion i världsklass – både framför den högupplösta TV:n i vardagsrummet och i mobilen när man är på väg. MTG:s erbjudande och expertis inom alla olika plattformar möter de här kraven på bästa möjliga sätt.”

MTG visar varje år mer än 30 000 timmar direktsänd sport i världsklass på sina TV-kanaler och streamingtjänster, inklusive ishockey från NHL och KHL, fotboll från UEFA Champions League och Premier League, Formel 1, amerikansk fotboll från NFL, boxning, UFC och golf. MTG har även rättigheterna till EHF Cup och EHF Champions League fram till 2021.

Frågor?

press@mtg.com (eller Tobias Gyhlénius, Head of Public Relations; Call: +46 73 699 27 09)

mtg.com

MTG Sport för miljontals fans närmare den sport de älskar. Via våra TV-kanaler och digitala plattformar ser vi till att våra tittare inte missar en sekund av världens bästa direktsända sport – varje mål, varje touchdown, varje gång. MTG Sport ingår i MTG, en ledande internationell digital underhållningskoncern. Vi formar framtidens underhållning genom att förena konsumenter med det innehåll de älskar på så många sätt som möjligt. Våra varumärken omfattar TV, radio och nästa generations underhållning inom esport, digitala videonätverk och online-spel. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).

Om Infront Sports & Media

Infront Sports & Media is the most respected sports marketing company in the world, managing a comprehensive portfolio of top properties. Led by President & CEO Philippe Blatter, Infront covers all aspects of successful sporting events – including distribution of media rights, sponsorship, media production, event operation and digital solutions – and has won a reputation for its high standards of delivery. As the number one player in winter sport and with a leading role in football, summer and endurance sports, Infront enjoys long-lasting partnerships with 170 rights-holders and hundreds of sponsors and media companies. Headquartered in Zug, Switzerland, Infront has a team of more than 900 experienced staff working from over 35 offices across more than 15 countries, delivering 4,100 event days of top class sport around the world every year. In November 2015, Infront was integrated into Wanda Sports Holding, part of the Chinese conglomerate the Dalian Wanda Group.