MTG förvärvar samtliga återstående aktier i TV 2 Sport A/S

oktober 8 2012

Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (“MTG” eller “Koncernen”), tillkännagav idag att den har tecknat ett avtal om att förvärva samtliga återstående aktier i det danska 50/50 joint venture-bolaget TV 2 Sport A/S (TV 2 Sport) från TV 2 DANMARK A/S. Köpeskillingen kommer att bestå av ett icke tillkännagivet kontantbelopp samt en överföring av de exklusiva danska sändningsrättigheterna till EM i handboll 2016 och 2018, vilka för närvarande innehas av koncernen. Affären kräver godkännande från den danska konkurrensmyndigheten.

MTG och TV 2 Danmark lanserade tillsammans TV 2 Sport lanserades i april 2007. Bolaget är ett 50/50 joint venture, och sänder premiumkanalerna TV 2 Sport, TV 2 Sport HD, samt TV 2 Sport Premier League, som fokuserar på Barclays Premier League. Bolaget är självständigt både från MTG och TV 2 i Danmark, och erbjuder ett brett utbud av premiuminnehåll inom sport, inklusive fotboll från Superligaen, Barclays Premier League, UEFA Champions League och VM-kvalen, amerikansk fotboll från NFL, de danska mästerskapen i herr- och damhandboll, ishockey från NHL och den danska ligan, samt ett brett utbud av tennis, cykling och golf och en rad andra sporträttigheter.

TV 2 Sport redovisade en försäljning på 348 miljoner danska kronor för helåret 2011, med ett rörelseresultat (EBIT) på 17 miljoner danska kronor.

Efter transaktionens avslut kommer MTG att ta över kontrollen av TV 2 Sport och konsolidera bolagets resultat i sina räkenskaper. MTGs andel av TV 2 Sports resultat redovisas för närvarande inom affärsområdet Viasat Broadcasting, som en del av Viasat Broadcastings centrala verksamheter.