MTG förlänger exklusiva rättigheter för DKB Handball Bundesliga till 2023

augusti 21 2017

MTG har säkrat de exklusiva nordiska rättigheterna till DKB Handball Bundesliga för de kommande sex säsongerna. Fans i Danmark, Finland, Norge och Sverige kan därmed njuta av handbollsaction i världsklass på MTG:s Viasat-kanaler och streamingtjänst Viaplay.

• MTG kommer att visa Europas bästa handbollsliga i Danmark, Finland, Norge och Sverige under de kommande sex säsongerna
  • Upp till tre direktsända matcher varje vecka på MTG:s Viasat-kanaler och streamingtjänst Viaplay
  • MTG är den nordiska hemvisten för handboll med rättigheterna till DKB Handball Bundesliga, EHF Cup, EHF Champions League, damernas och herrarnas 2020 EHF European Handball Championship, samt damernas och herrarnas 2018 EHF European Handball Championship

DKB Handball Bundesliga är officiellt rankad som Europas bästa handbollsliga av European Handball Federation. Tävlingen omfattar de 18 bästa lagen i Tyskland och erbjuder många av sportens bästa spelare, inklusive nordiska stjärnor som Niklas Landin Jacobsen och Rasmus Lauge Schmidt (Danmark), Harald Reinkind och Christian O’Sullivan (Norge), samt Jim Gottfridsson och Niclas Ekberg (Sverige).

MTG:s Viasat-kanaler och streamingtjänst Viaplay kommer att visa upp till tre direktsända matcher från DKB Handball Bundesliga varje vecka med start den 24 augusti 2017, när säsongen 2017/2018 börjar.

Viasat och Viaplay kommer också att visa de tre REWE Final Four-matcherna i DKB Pokal, Pixum Super Cup och den årliga HBL All-Star Game som avgörs mellan ligans bästa spelare och det tyska handbollslandslaget.

Utöver DKB Handball Bundesliga har MTG medierättigheterna för de årliga EHF Cup och EHF Champions League; samt damernas och herrarnas 2018 och 2020 EHF European Handball Championship.

Peter Nørrelund, MTG EVP och VD för MTG Sport: “MTG är den nordiska hemvisten för handboll och förlängningen av de här exklusiva rättigheterna är en fantastisk nyhet för alla passionerade handbollfans i Danmark, Finland, Norge och Sverige. DKB Handball Bundesliga ger oavbruten spänning – varje match under förra säsongen innehöll i snitt 54 mål – och vi gör sporten mer tillgänglig och på fler skärmar än någonsin.”

Frank Bohmann, VD för DKB Handball-Bundesliga: “Vi ser fram emot att fortsätta vårt framgångsrika samarbete med MTG i ytterligare sex år. MTG är ledande inom sport och underhållning och med deras kunnande inom handboll så är det här den bästa tänkbara lösningen för DKB Handball-Bundesliga.”

DKB Handball-Bundesliga har i affären konsulterat den nyligen grundade mediebyrån antesi media GmbH med bas i München.

MTG visar varje år mer än 50 000 timmar direktsänd sport i världsklass på sina TV-kanaler och streamingtjänster, inklusive ishockey från NHL och KHL, UEFA Champions League, engelska Premier League, Formel 1, amerikansk fotboll från NFL, boxning, UFC och golf.

INFORMATION TILL REDAKTIONEN

MTG Sport för miljontals fans närmare den sport de älskar. Via våra TV-kanaler och streamingtjänster ser vi till att våra tittare inte missar en enda sekund av världens bästa direktsända sport – varje skott, varje mål, varje touchdown, varje putt, varje slag, varje varv, varje gång. MTG Sport är den del av MTG, en ledande internationell digital underhållningskoncern. Vi formar framtidens underhållning genom att förena konsumenter med det innehåll de älskar på så många sätt som möjligt. Våra varumärken omfattar TV, radio och nästa generations underhållning inom esport, digitala videonätverk och online-spel. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).

Kontakta oss:
press@mtg.com (eller Tobias Gyhlénius, Head of Public Relations; +46 73 699 27 09)

Ladda ner högupplösta bilder: Flickr

Följ oss: