MTG förlänger exklusiva medierättigheter till KHL i Norden

augusti 11 2017

MTG har förnyat de exklusiva medierättigheterna för Kontinental Hockey League (KHL) i Norden fram till 2021 och erbjuder därmed fansen möjligheten att se finländska Jokerit möta några av världens bästa ishockeylag.

• MTG erbjuder den ledande ishockeyligan i Europa och Asien till fans i Danmark, Finland, Norge och Sverige för de kommande fyra säsongerna
  • Matcher med finländska Jokerit, samt andra utvalda stormatcher, direktsänds på MTG:s Viasat Hockey-kanal eller streamingtjänst Viaplay
  • MTG är ishockeyns hemvist med rättigheter till KHL, NHL och IIHF Ice Hockey World Championship för olika marknader

Från säsongen 2017/2018 direktsänds KHL-matcher med Jokerit, samt utvalda stormatcher från hela ligan, på MTG:s Viasat Hockey-kanal (i Finland, Norge och Sverige) och streamingtjänst Viaplay (i Danmark, Finland, Norge och Sverige).

KHL, som anses vara Europas och Asiens ledande ishockeyliga, omfattar 27 lag från Ryssland, Vitryssland, Kina, Finland, Kazakstan, Lettland och Slovakien. Jokerit har spelat i KHL sedan 2014 och har varje år kommit åtminstone till sin grupps åttondelsfinal.

Den nya KHL-säsongen börjar den 21 augusti när de regerande mästarna SKA Saint Petersburg möter det klassiska storlaget CSKA Moskva.

Peter Nørrelund, MTG EVP och VD för MTG Sport: “Det här är ett historiskt ögonblick för alla hockeyfans i Norden – KHL:s tionde säsong börjar snart och vi på MTG ger våra kunder ännu mer fantastisk hockey, tillgänglig på alla skärmar. En liga i världsklass som KHL förtjänar bevakning i världsklass, och tittarna kan se fram emot att komma närmare isen än någonsin tidigare på Viasat och Viaplay.”

MTG är hemvisten för ishockey i Norden. Utöver rättigheterna till KHL, köpta av Lagardère Sports and Entertainment, äger MTG de exklusiva rättigheterna till NHL i Danmark, Finland, Norge och Sverige. I Sverige kommer IIHF Ice Hockey World Championship att visas exklusivt på MTG:s fri-TV-kanaler och Viasat Hockey 2018, 2020 och 2022, och Viaplay kommer att visa turneringen i Sverige varje år till 2023.

MTG visar varje år mer än 50 000 timmar direktsänd sport i världsklass på sina TV-kanaler och streamingtjänster, inklusive ishockey från NHL och KHL, fotboll från UEFA Champions League och engelska Premier League, Formel 1, amerikansk fotboll från NFL, boxning, UFC och golf.

INFORMATION TILL REDAKTIONEN

MTG Sport för miljontals fans närmare den sport de älskar. Via våra TV-kanaler och streamingtjänster ser vi till att våra tittare inte missar en sekund av världens bästa direktsända sport – varje skott, varje mål, varje touchdown, varje putt, varje slag, varje varv, varje gång. MTG Sport är en del av MTG, en ledande internationell digital underhållningskoncern. Vi formar framtidens underhållning genom att förena konsumenter med det innehåll de älskar på så många sätt som möjligt. Våra varumärken omfattar TV, radio och nästa generations underhållning inom esport, digitala videonätverk och online-spel. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).

Kontakta oss:
press@mtg.com (eller Tobias Gyhlénius, Head of Public Relations; +46 73 699 27 09)

Ladda ner högupplösta bilder: Flickr

Följ oss: