MIPTV 2017: MTG:s innehåll når en global publik

april 11 2017

En keynote som slog rekord, internationella samarbeten och världens första sammanslutning för beställning och produktion av serier för streamingtjänster – vårt innehåll nådde nya gränser på MIPTV i Cannes.

Ny teknik, nya format och nya konsumtionsbeteenden – MTG:s VD och koncernchef Jørgen Madsen Lindemanns förklarade i sin Media Mastermind MIPTV 2017 keynote att det här är en global revolution inom storytelling.

Aldrig tidigare har så många nåtts av en keynote på MIPTV 2017, och som alla bra berättelser kan man ta det av det om och om igen:

Vår nästa Viaplay Original, ‘Veni Vidi Vici’ var en av de 12 finalisterna i den prestigefyllda MIPDrama Screenings. Inget pris den här gången från den internationella juryn (vi kom, de såg, vi segrade nästan…), men vi annonserade ett globalt distributionsavtal för serien med DRG. Tittare kan se fram emot en laddad upplevelse när ‘Veni Vidi Vici’ har exklusiv premiär på Viaplay den 13 april:

Intresset var stort från potentiella köpare – manusförfattaren och skådespelaren Rafael Edholm samt Jakob Mejlhede, MTG EVP and Head of Programming and Content Development, mötte även media:

Jakob Meljhede and Rafael Edholm

Vi var också med och bildade Atrium TV, en global sammanslutning för beställning och produktion av serier för streamingtjänster. Sir Howard Stringer, Sonys tidigare VD och koncernchef, är ordförande där Atrium redan har några väldigt spännande projekt på gång. Så här tycker Variety

Atrium TV

Jørgen Madsen Lindemann, Jeremy Fox, Sir Howard Stringer and Jakob Mejlhede Andersen launch Atrium TV

Det slutar inte där: Zoomin Studios – avdelningen inom Zoomin.TV, vårt globala digital videonätverk, som jobbar med att ta fram nya format – meddelade att serien ‘All for Adrenaline’ kommer att visas av MTG. Serien följer klättraren och YouTube-stjärnan James Kingston, och visar hur en stor online-succé också kan engagera TV-tittare.

Sammanfattningsvis handlade MTG @MIPTV om storytelling som reser tvärs skärmar, format och länder. Jørgen sa i sin keynote att MTG omvandlas från ett traditionellt, nationellt TV-bolag till en global, digital videounderhållare. Och som vi visade i Cannes, det finns inga gränser för dagens innehåll, bara horisonter.

Jørgen Madsen Lindemann @ MIPTV 2017

Frågor?

press@mtg.com (eller Tobias Gyhlénius, Head of Public Relations; +46 73 699 27 09)
mtg.com

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ.)) är en ledande internationell digital underhållningskoncern och vi formar framtidens underhållning genom att förena konsumenter med innehållet de älskar på så många sätt som möjligt. Våra varumärken omfattar TV, radio och nästa generations underhållning inom esport, digitala videonätverk och online-spel. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).