Ishockey-VM kommer tillbaka till TV3 och Viaplay 2018

maj 24 2017

MTG och SVT har nått en överenskommelse om att dela de exklusiva svenska medierättigheterna för Ishockey-VM mellan 2018 och 2023 – vilket betyder att mästerskapen kommer tillbaka till TV3 och Viaplay redan nästa år.

Åren 2018, 2020 och 2022 visas IIHF Ice Hockey World Championship i Sverige exklusivt på MTG:s linjära kanaler (med TV3 i spetsen), videostreamingtjänst Viaplay och betal-TV kanal Viasat Hockey. Viaplay erbjuder också turneringen åren 2019, 2021 och 2023, när SVT ansvarar för den linjära sändningen. Viaplay är därmed plattformen som visar varje match, varje år.

IIHF

Utöver det samsänder MTG och SVT Champions Hockey League från och med säsongen 2017/18 till och med säsongen 2022/23.

Anders Jensen, EVP MTG AB, Styrelseordförande Nordic Entertainment och VD för MTG Sverige säger: “1989 blev TV3 med vår grundare Jan Stenbeck i spetsen den första kommersiella TV-kanalen att sända IIHF Ice Hockey World Championship. Under 23 år var TV3 och turneringen närmast synonyma och vi är stolta över samarbetsavtalet med SVT som ger oss möjlighet att åter skriva sporthistoria.”

Och Per Nunstedt, Sportchef på MTG Sport: “Vi har levts och andats världens bästa hockey på nästan 30 år, inklusive en otrolig 1 300 NHL-matcher denna säsong. För oss känns det verkligen som att IIHF Ice Hockey World Championship kommer hem.”

Tajmingen kunde inte vara bättre – för bara några dagar sedan såg nästan 2 miljoner tittare Sverige slog Kanada med 2-1 i 2017-finalen.

Frågor?

press@mtg.com (eller Jessica Sjöberg, VP Corporate Communications; +46 764 94 09 13)
mtg.com
Flickr

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ.)) är en ledande internationell digital underhållningskoncern och vi formar framtidens underhållning genom att förena konsumenter med innehållet de älskar på så många sätt som möjligt. Våra varumärken omfattar TV, radio och nästa generations underhållning inom esport, digitala videonätverk och online-spel. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).