‘Forge of Empires’ passerar 250 miljoner euro i intäkter

juni 2 2017

InnoGames största speltitel ‘Forge of Empires’ har haft intäkter på en kvarts miljard euro under fem år – drivet av övergången till mobilt.

‘Forge of Empires’ är ett prisbelönt online-strategispel som hittills har spelats otroliga 5,8 miljarder gånger (som att 79 % av världens befolkning skulle ha spelat spelet en gång). ‘Forge of Empires’ lanserades som ett browserspel redan 2012, men 60 % av totalintäkterna från spelet har kommit under de senaste två åren. Hur kommer det sig?

Forge of Empires

År 2014 blev ‘Forge of Empires’ också ett mobilspel för både iOS och Android. Nyckeln till framgång var cross-platform funktionalitet – med andra ord, att spelare kan flytta emellan PC och mobil men använda samma spelkonto.

‘Forge of Empires’ gick genast upp bland topp fem av nya strategititlar för iOS och vann även Googles ‘Best of Games’-pris 2015. Insikter från InnoGames visar att mobilspelarna njuter av spelet dygnets alla timmar. Klockan åtta på kvällen är dock den tidpunkt då flest spelar, men även tidig eftermiddag är en populär tidpunkt (‘Lunch of Empires’, kanske?)

Hendrik Klindworth, VD på InnoGames, sammanfattar: “Vår övergång till mobilt har lyckats väl och vi ser fram emot att ytterligare snabba på vår resa och fortsätta ge våra spelare de allra bästa möjliga spelupplevelserna.”

Av InnoGames nya användare registrerar sig hela 60 % för mobila plattformar. Nu satsar InnoGames på ett antal nya mobilspel samtidigt som man kontinuerligt utvecklar nya tillägg för ‘Forge of Empires’.

Mobilspel är det snabbast växande segmentet inom den globala spelindustrin. 2018 förväntas intäkterna inom industrin uppnå 113 miljarder dollar. MTG:s investering i InnoGames som gjordes i slutet av 2016, med ytterligare en investering i maj 2017, markerade vårt intåg på online-spelmarknaden.

Om ingen av de 5,396,277,833 byggnaderna som hittills har byggts i ‘Forge of Empires’ tillhör dig, är det här (Android) eller här (iOS) ditt nästa stopp!

Frågor?

press@mtg.com (eller Tobias Gyhlénius, Head of Public Relations; +46 73 699 27 09)
mtg.com
Flickr

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ.)) är en ledande internationell digital underhållningskoncern och vi formar framtidens underhållning genom att förena konsumenter med innehållet de älskar på så många sätt som möjligt. Våra varumärken omfattar TV, radio och nästa generations underhållning inom esport, digitala videonätverk och online-spel. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).