MTG säkrar fotbollsrättigheter i Finland till kvalen för Euro 2020 och World Cup 2022

maj 24 2017

MTG har vunnit de exklusiva finska medierättigheterna till UEFA European Qualifiers 2020 och kvalturneringen till FIFA World Cup 2022, samt rättigheterna till UEFA:s nya europeiska tävling, UEFA Nations League. Matcherna kommer att finnas på MTG:s abonnemangsbaserade tjänster Viasat och Viaplay i Finland – och för den första gången någonsin kommer premiumsportinnehåll också visas på den reklamfinansierade streamingtjänsten Viafree.

• MTG utökar sin portfölj av internationella fotbollsrättigheter i Finland med UEFA European Qualifiers 2020 och kvalturneringen till FIFA World Cup 2022, samt UEFA Nations League 2018/2019 och 2020/2021
  • Matcherna ska finnas på MTG:s Viasat och Viaplay; många matcher också tillgängliga för alla med bredbandsaccess genom Viafree
  • Följer MTG:s förvärv av de exklusiva nordiska medierättigheterna till FA-cupen, EFL-cupen och EFL Championship

Varje säsong kommer totalt 250 landskamper att visas på MTG:s Viasat betal-TV kanaler och streamingtjänst Viaplay i Finland. Ett stort antal utvalda stormatcher ska också finnas på Viafree, MTG:s kostnadsfria streamingtjänst som lanserades i Finland april 2017.

Med de nya rättigheterna utökar MTG sin redan breda portfölj av fotbollsrättigheter i Finland, där fotbollsfans erbjuds världens allra bästa fotbollstävlingar, som UEFA Champions League, Premier League, La Liga, Serie A, FA-cupen, Ligue 1, och EFL-cupen and EFL Championship.

Finland

Mathias Norrback, VD Viasat Finland: “Det känns bra att lägga några av de mest spännande fotbollslandskamperna till vår fantastiskt starka portfölj av internationella klubbfotbollsrättigheter. Nu kan fans i Finland uppleva spänningen från två kvalturneringar och UEFA Nations League på fler plattformar än någonsin, och vi ser särskilt fram emot att göra många matcher tillgängliga för alla på Viafree.”

I UEFA European Qualifiers 2020, som spelas från mars 2019 till mars 2020, ska alla 55 UEFAs herrlag tävla om 24 platser till UEFA European Championship som går av stapeln under juni och juli månad 2020. Tjugo lag ska initialt ta sig vidare, med ytterligare fyra som kommer till mästerskapet via UEFA Nations League – en helt ny ligatävling som ersätter de flesta av tävlingsmatcherna.

Kvalprocessen för FIFA World Cup 2022 har ännu inte annonserats; lottningen är schemalagd för juli 2019.

Ville Klinga, sportchef Viasat Finland: “Eftersom vi redan har världens bästa klubbfotboll med rättigheterna till Premier League, La Liga, Serie A och FA-cupen har vi bestämt oss att nu ta landskamper till våra tittare och kunder i Finland. Jag är väldigt nöjd med att vi har lyckats säkra den bästa internationella fotbollen på marknaden.”

Frågor?

press@mtg.com (eller Jessica Sjöberg, VP Corporate Communications; +46 764 94 09 13)
mtg.com
Flickr

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ.)) är en ledande internationell digital underhållningskoncern och vi formar framtidens underhållning genom att förena konsumenter med innehållet de älskar på så många sätt som möjligt. Våra varumärken omfattar TV, radio och nästa generations underhållning inom esport, digitala videonätverk och online-spel. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).