EsportsTV siktar på USA genom Playstation™Vue

april 13 2017

Från april 2017 kan Playstation™Vue-kunder uppleva legendariska esport-ögonblick via esportsTV, världens första 24/7-kanal helt dedikerad till esport.

Playstation™Vue ingår i Sony Interactive Entertainment och är en internet-baserad live TV-tjänst i USA. Tack vare esportsTV kan Vue-användare inom kort njuta av esport-action i världsklass dygnet runt, som de största turneringarna från ESL, världens största esportbolag.

Och när vi säger de största turneringarna, då menar vi det.

Intel Extreme Masters Katowice

EsportsTV når redan över 5 miljoner hushåll i Europa och Afrika (bland annat genom M7 Group, en av Europas största satellit- och IPTV-operatörer). Samarbetet med Playstation™Vue blir kanalens USA-debut, vilket innebär en potentiellt större publik för sporten och är ytterligare ett bevis på esports globala popularitet.

Enligt analysfirman Newzoo lockar esport redan fler entusiaster än NFL, och vid 2020 kommer det utgöra mer än 10 % av allt sporttittande i USA. I år anordnar ESL mega-evenemang i USA som ESL One New York i September, och DreamHack (som organiserar världens största digitala festivaler) kommer till Austin, Atlanta och Denver.

EsportsTV kommer att ingå i Playstation™Vues Elite-abonnemang. Det enda man behöver är en PlayStation®4 – eller Apple TV, Roku, Amazon Fire TV, en PC/Mac eller mobilenhet.

Tajmingen kunde inte vara bättre: säsong 12 av Intel® Extreme Masters (IEM), världens mest långvariga globala pro-gaming turnering, närmar sig snabbt. Först upp är IEM Sydney den 6-7 april – lägg den i din Vue-queue!

Frågor?

press@mtg.com (eller Tobias Gyhlénius, Head of Public Relations; +46 73 699 27 09)
mtg.com

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ.)) är en ledande internationell digital underhållningskoncern och vi formar framtidens underhållning genom att förena konsumenter med innehållet de älskar på så många sätt som möjligt. Våra varumärken omfattar TV, radio och nästa generations underhållning inom esport, digitala videonätverk och online-spel. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).