‘Eldmärkt’ ny originalserie från MTG Studios

november 27 2017

‘Eldmärkt’, med de internationella stjärnorna Izabella Scorupco (‘GoldenEye’; ‘Alias’) och August Wittgenstein (‘The Crown’; ‘Das Boot’) i huvudrollerna, blir MTG Studios nästa originalserie. Den moderna fantasythrillern har exklusiv premiär under 2018 på MTG:s nordiska videostreamingtjänst Viaplay och därefter på TV3 i Sverige.

•  Izabella Scorupco (‘GoldenEye’) och August Wittgenstein (‘The Crown’) har huvudrollerna i den nya serien med åtta avsnitt
  •  Produceras av Yellow Bird (‘Wallander’; ‘Millennium’)

Inget är som det verkar i ‘Eldmärkt’, där mörka hemligheter, oväntade karaktärer och övernaturliga krafter strålar samman mot den fängslande bakgrunden av nutida Stockholm.

‘Eldmärkt’ (engelsk titel: ‘Hidden’) är baserad på Filip Alexandersons kritikerrosade roman ‘Förstfödd’. Jonathan Sjöberg (MTG:s ‘Svartsjön’; ‘The Hundred Code’) står för regi och har även skrivit manus tillsammans med Björn Paqualin (MTG:s ‘Hassel’ och ‘Ockupationen’). Serien i åtta delar produceras av Yellow Bird, ett bolag inom Banijay Group, (‘Wallander’- och ‘Millennium’-serierna) i samarbete med Tele München Gruppe, Lumière och Banijay Rights. Banijay Rights har rättigheterna för global distribution.

Jakob Mejlhede, MTG EVP och chef för utveckling och inköp av program: “Vår nästa originalserie utvecklar den internationella fantasygenren på ett unikt sätt för den nordiska marknaden. ‘Eldmärkt’ blandar det övernaturliga med slagkraftig realism och psykologiskt drama – det är som om man ser Stockholm genom en spegel från en annan värld. Och vi kunde inte ha bättre huvudrollsinnehavare än de internationella stjärnorna Izabella Scorupco och August Wittgenstein för att förverkliga den här komplexa och fascinerande världen.”

MTG utvecklar idag fler än 50 originalprojekt. Bland de originalserier som haft premiär återfinns ‘ALEX’; ‘Ockupationen’; ‘Hassel’; ‘Peppy Pals’; ‘Veni Vidi Vici’; och säsong ett av ‘Swedish Dicks’. De senaste originalproduktionerna som meddelats från MTG är ‘Friheten’; ‘Straight Forward’; ‘Ingen utan skuld’; ‘Embassy Down’; ‘Advokaten’; den andra säsongen av ‘Swedish Dicks’; samt MTG:s första isländska originalserie, ‘Stella Blómkvist’.

MTG:s originalserier når också en internationell publik, där dramaserien ‘Veni Vidi Vici’ har premiär på den amerikanska streamingtjänsten Hulu i december 2017. Säsong ett av ‘Swedish Dicks’ visas på Pop TV i USA och ‘Svartsjön’ har köpts av BBC Four och AMC Networks streamingtjänst Shudder. MTG:s första originalfilm ‘Superswede’ har nyligen fått global distribution med IM Global Television.

INFORMATION TILL REDAKTIONEN

MTG Studios aktiviteter inom innehållsproduktion och innehållsdistribution hör hemma inom MTG, en ledande internationell digital underhållningskoncern. Vi formar framtidens underhållning genom att förena konsumenter med innehållet de älskar på så många sätt som möjligt. Våra varumärken omfattar TV, radio och nästa generations underhållning inom esport, digitala videonätverk och online-spel. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).

Kontakta oss:
press@mtg.com (eller Tobias Gyhlénius, Head of Public Relations; +46 73 699 27 09)

Ladda ner högupplösta bilder: Flickr

Följ oss: