‘Den som dräper’ är nästa originalserie från MTG Studios

april 5 2018

Det psykologiska kriminaldramat ‘Den som dräper’ är nästa originalserie från MTG Studios. Miso Film producerar ‘Den som dräper’, vilket redan är ett succéformat bland danska tittare. Serien samlar några av landets mest lovande kreativa talanger och har premiär exklusivt på MTG:s nordiska videostreamingtjänst Viaplay och på TV3 i Danmark, Norge och Sverige under början av 2019.

• Serien produceras av ledande danska produktionsbolaget Miso Film
  • Psykologiskt kriminaldrama i åtta delar; premiär på Viaplay och TV3 under 2019

Den som dräper

En detektiv och en psykolog står inför en rad chockerande mord i Danmark. De måste lista ut inte vem som gjort det, utan varför – ett uppdrag som tar de båda på en färd i det mänskliga psykets mörkaste vrår.

Huvudrollerna i ‘Den som dräper’ (dansk titel: ‘Den Som Dræber’) spelas av Kenneth M. Christensen (‘Arvingarna’) och Natalie Madueño (nominerad av Danska filmakademin för Robert-priset som Bästa kvinnliga skådespelare i en ledande TV-roll i ‘Follow the Money’). Serien i åtta delar regisseras av Carsten Myllerup (MTG:s ‘Black Widows’) och manusförfattare är Ina Bruhn (‘Dicte’), Per Daumiller (‘Gisslantagningen’) och Tine Krull Petersen (‘Dicte’).

Den första säsongen av ‘Den som dräper’ lockade över 1 miljon tittare per avsnitt när den visades på danska TV2 under 2011, och är idag tillgänglig på Viaplay. Produktionsbolaget bakom säsong ett, Miso Film, producerar även den nya serien. ‘Den som dräper’ distribueras globalt av FremantleMedia International Sales.

Jakob Mejlhede, MTG EVP och chef för utveckling och inköp av program: “Ett helt land trollbands av första säsongen av det här fantastiska formatet. Med den nya versionen av ‘Den som dräper’ blir det ännu mer nervkittlande upplevelser där vi fortsätter utveckla Viaplays position som Nordens ledande streamingtjänst.”

MTG utvecklar idag fler än 50 originalprojekt. Bland de originalserier som haft premiär återfinns ‘Advokaten’; ‘Stella Blómkvist’; ‘ALEX’; ‘Couple Thinkers’; ‘Ockupationen’; ‘Hassel’; ‘Peppy Pals’; ‘Superswede’; ‘Veni Vidi Vici’; säsong ett och två av ‘Swedish Dicks’; och säsong ett av ‘Det stora experimentet’. De senaste originalproduktionerna som meddelats från MTG är ‘Four Hands Menu’; ‘Rig 45’; ‘Hidden – Förstfödd’; ‘Wisting’; ‘Friheten’; ‘Straight Forward’; och ‘Ingen utan skuld’.

MTG:s originalserier når även en internationell publik. Under 2017 hade ‘Veni Vidi Vici’ premiär på den amerikanska streamingtjänsten Hulu; säsong ett av ‘Swedish Dicks’ hade premiär på Pop TV i USA; ‘Svartsjön’ köptes av BBC Four och AMC Networks streamingtjänst Shudder; och ‘Superswede’ fick global distribution med IM Global Television.

MTG på MIPTV 2018

MTG:s produktions- och distributionsbolag ställer ut på MIPTV som hålls den 9-12 april i Cannes, Frankrike. Andra aktiviteter under MIPTV:

• Lördag 7 april: Craig Ferguson är nominerad för priset ‘Best Host of a Television Format 2018’ på 2018 International Format Awards för Viaplays serie ‘Couple Thinkers’
  • Söndag 8 april: Merrily Ross, MTG VP of Formats, deltar i panelen ‘New Ways to Get from Paper to Broadcast’, Esterel, Palais 5, Palais des Festivals, kl. 09.00

INFORMATION TILL REDAKTIONEN

MTG Studios aktiviteter inom innehållsproduktion och innehållsdistribution hör hemma inom MTG, en ledande internationell digital underhållningskoncern. Vi formar framtidens underhållning genom att förena konsumenter med innehållet de älskar på så många sätt som möjligt. Våra varumärken omfattar TV, radio och nästa generations underhållning inom esport, digitalt videoinnehåll och online-spel. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).

Kontakta oss:
press@mtg.com (eller Tobias Gyhlénius, Head of Public Relations; +46 73 699 27 09)

Ladda ner högupplösta bilder: Flickr

Följ oss: