‘Cold Courage’ är nästa originalserie från MTG Studios

april 11 2018

Det internationella kriminaldramat ‘Cold Courage’ är nästa originalserie från MTG Studios. Serien, som sänds i åtta avsnitt och är baserad på Pekka Hiltunens bästsäljande böcker, har premiär exklusivt på MTG:s nordiska videostreamingtjänst Viaplay under 2019.

•  Skriven av BAFTA Cymru-nominerade David Joss Buckley (‘A Mind to Kill’; ‘Hinterland’)
  •  Serien sänds i åtta avsnitt med premiär exklusivt på MTG:s Viaplay 2019
  •  Internationell distribution av Global Road Entertainment

Två unga finska kvinnor i London förs samman via Studion – en underjordisk grupp som vill skipa rättvisa för dem som är bortom lagen. Men när Studions kamp mot utnyttjande, våld och företagsgirighet intensifieras, ställs frågan om de ädla målen rättfärdigar medlen?

‘Cold Courage’ är skriven av BAFTA Cymru-nominerade författaren David Joss Buckley (‘A Mind to Kill’; ‘Hinterland’) och regisserad av Agneta Fagerström-Olsson (‘Seppan’; ‘Knockout’). Serien produceras av Markku Flink på Luminoir (Finland) med A Private View (Belgien), Vico Films (Irland) och Sagafilm (Island) som samproducenter.

‘Cold Courage’ kommer att distribueras internationellt av Global Road Entertainment som också distribuerar MTG:s första originalfilm ‘Superswede’.

Jakob Mejlhede, MTG EVP och chef för utveckling och inköp av program: “Den här serien är en av MTG:s mest ambitiösa produktioner hittills. ‘Cold Courage’ är ett komplext och mångfacetterat drama som förverkligas av starka internationella talanger, och kan bli en av de hetaste serierna under 2019. Och vårt partnerskap med distributören Global Road Entertainment visar på seriens internationella potential.”

Eli Shibley, President, International Television Distribution & Co-Productions på Global Road Entertainment: “Som den första av flera samproduktioner är ‘Cold Courage’ ett väldigt intressant projekt för oss på Global Road Entertainment. Att distribuera serien för MTG, Luminoir och det kreativa teamet bakom projektet är väldigt roligt och ett kvitto på att investeringar i högkvalitativt innehåll parat med global distribution är framgångsfaktorer i den här typen av samarbeten.”

Eli Shibley och Jakob Mejlhede på MIPTV 2018 i Cannes

MTG har fler än 50 originalprojekt som är under utveckling eller har haft premiär. Bland de originalserier som haft premiär återfinns ‘Advokaten’; ‘Stella Blómkvist’; ‘ALEX’; ‘Couple Thinkers’; ‘Ockupationen’; ‘Hassel’; ‘Peppy Pals’; ‘Superswede’; ‘Veni Vidi Vici’; säsong ett och två av ‘Swedish Dicks’; och säsong ett av ‘Det stora experimentet’. Originalproduktionerna som meddelats från MTG är säsong två av ‘Det stora experimentet’; ‘Den som dräper’; ‘Four Hands Menu’; ‘Rig 45’; ‘Hidden – Förstfödd’; ‘Wisting’; ‘Friheten’; ‘Straight Forward’; och ‘Ingen utan skuld’.

MTG:s originalserier når även en internationell publik. Under 2017 hade ‘Veni Vidi Vici’ premiär på den amerikanska streamingtjänsten Hulu; säsong ett av ‘Swedish Dicks’ hade premiär på Pop TV i USA; och ‘Svartsjön’ köptes av BBC Four och AMC Networks streamingtjänst Shudder.

INFORMATION TILL REDAKTIONEN

MTG Studios aktiviteter inom innehållsproduktion och innehållsdistribution hör hemma inom MTG, en ledande internationell digital underhållningskoncern. Vi formar framtidens underhållning genom att förena konsumenter med innehållet de älskar på så många sätt som möjligt. Våra varumärken omfattar TV, radio och nästa generations underhållning inom esport, digitalt videoinnehåll och online-spel. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).

Kontakta oss:
press@mtg.com (eller Tobias Gyhlénius, Head of Public Relations; +46 73 699 27 09)

Ladda ner högupplösta bilder: Flickr

Följ oss:
mtg.com / Facebook / Twitter / LinkedIn / Instagram / YouTube

Om Global Road Entertainment

Global Road is a preeminent worldwide content studio that develops, finances, produces, acquires, and distributes entertainment content across theatrical, television, digital, and emerging platforms. The company also represents the distribution rights on behalf of third-party films intended for a global audience. Owned by Tang Media Partners, Global Road Entertainment is uniquely positioned to harness its deep resources and experience as a producer, financier, and sales entity to offer the industry and consumer a robust slate of traditional and next generation content.