BBC Four och AMC Networks köper MTG Studios originalserie ‘Svartsjön’

maj 15 2017

Den nordiska thrillerserien ‘Svartsjön’, en originalproduktion från MTG Studios som är producerad av Jarowskij (en del av Banijay Group), har köpts av BBC Four och AMC Networks videostreamingtjänst Shudder. Den kritikerrosade serien blir den senaste av MTG:s originalserier att nå en internationell publik efter det nyligen ingångna globala distributionsavtalet för dramaserien ‘Veni Vidi Vici’ och där den LA-baserade dramakomedin ‘Swedish Dicks’ har köpts av ett amerikanskt TV-bolag.

• ‘Svartsjön’ kommer att sändas på BBC Four i Storbritannien; AMC Networks videostreamingtjänst Shudder köper rättigheterna för det första visningsfönstret i USA och Kanada samt för det andra sändningsfönstret för Storbritannien och Irland
  • ‘Svartsjön’ var den mest sedda serien när den sändes på MTG:s kanal TV3 under hösten 2016; en av de populäraste serierna på videostreamingtjänsten Viaplay

‘Svartsjön’ handlar om en grupp unga vänner som besöker en ödslig skidort i norra Sverige där konstiga ljud från källaren bara är början på en rad skrämmande händelser. I seriens åtta delar ser vi de nya nordiska talangerna Sarah-Sofie Boussnina, Filip Berg och Valter Skarsgård i huvudrollerna.

‘Svartsjön’ kommer att sändas på BBC Four i Storbritannien senare i år. AMC Networks videostreamingtjänst Shudder har köpt rättigheterna för det första sändningsfönstret i USA och Kanada, samt för det andra sändningsfönstret för Storbritannien och Irland.

Jakob Mejlhede, MTG EVP and Head of Programming and Content Development: “Det är lätt att se om en soffa tillhör en ‘Svartsjön’-tittare – det är bara den främre delen som är nedsutten. Det här är en intensiv upplevelse som visar på MTG:s unika berättarförmåga och vi ser fram emot att ta serien till tittare världen runt. En serie blir inte mycket mörkare än ‘Svartsjön’.”

MTG Studios är på väg att bli Nordens ledande producent av egenproducerat innehåll med fler än 50 produktioner under utveckling. Den senaste originalproduktionen som annonserats från MTG Studios är ‘ALEX’, med Dragomir Mrsic i huvudrollen. Andra kommande titlar inkluderar dramat ‘Advokaten’, den politiska thrillern ‘Embassy Down’, andra säsongen av den LA-baserade dramakomedin ‘Swedish Dicks’, Nordic noir-serien ‘Hassel’ samt dramadokumentären ‘SuperSwede’ om Formel 1-föraren Ronnie Petersons liv.

Frågor?

press@mtg.com (eller Tobias Gyhlénius, Head of Public Relations; +46 73 699 27 09)
mtg.com
Flickr

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ.)) är en ledande internationell digital underhållningskoncern och vi formar framtidens underhållning genom att förena konsumenter med innehållet de älskar på så många sätt som möjligt. Våra varumärken omfattar TV, radio och nästa generations underhållning inom esport, digitala videonätverk och online-spel. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).