MTG investerar i Splay för att accelerera dess expansion

July 10, 2015
MTG har ökat sin ägarandel i Splay, Skandinaviens största flerkanalsnätverk, från 49 till 81 procent genom förvärv av ytterligare aktier från grundarna och en direktinvestering i bolaget, i syfte att accelerera Splays expansion. Splay finns redan i Tyskland och fortsätter expandera internationellt. Bolagets innehåll genererar för närvarande över 120 miljoner visningar per månad (en ökning på mer än 900% sedan starten av 2014) på sina 430 YouTube-kanaler. Splays talanger har 14 miljoner prenumeranter på YouTube och över 50 miljoner följare på Instagram

Splay har på mindre än två år utvecklats från att vara ett svenskt startup-bolag till ett framstående internationellt bolag som producerar innehåll och utvecklar talanger på YouTube, Facebook, Instagram och Twitter. Splay förser sin unga publik av s.k. ”millennials” med ett brett utbud av videoklipp inom komedi, musik, sport, mode, skönhet, TV- och datorspel och videobloggar.

Splays stjärnor inkluderar den största svenskspråkiga YouTube-kanalen ”I Just Want To Be Cool”, samt populära kanaler som svenska Clara Henry och Rackartygarna, norska Prebz og Dennis och danska Kristine Sloth.

Splay genererar en majoritet av sina intäkter från reklam och s.k. ”influencer marketing” för globala varumärken som Coca-Cola, Unilever, P&G, McDonalds och L’Oréal. Splay ökade sin försäljning mer än sex gånger under 2014 och väntas fördubbla försäljningen under 2015. Bolaget har nyligen lanserat GoSnap i Skandinavien och Tyskland (se denna länk: www.gosnap.co). GoSnap är en tjänst som sammanför Splays kända innehållsskapare direkt med reklamköpare via en enkel och snabb onlineplattform.

Splay fortsätter att drivas av grundaren Vigor Sörman och hans team, som även kvarstår som aktieägare. Splay kommer framgent att konsolideras inom MTGx efter att transaktionen avslutats.

Splay är en del i MTGs portfölj av snabbväxande komplementerade verksamheter inom digital videounderhållning, som inkluderar Viaplay (abonnemangstjänst för video över internet) Viagame (esport), Netinfo (ett bulgariskt digitalt konglomerat) och MTGs annonsfinansierade play-tjänster i åtta Europeiska länder. MTG tillkännagav även nyligen sin investering i ESL, världens största esportbolag.

Splays hypertillväxt återspeglar hur attraktivt innehållet är och den stora potentialen i denna bevisade affärsmodell. Splay är ett fantastiskt underhållningsvarumärke för ungdomar och denna investering återspeglar både framgången i vårt partnerskap hittills och våra ambitioner för framtiden. Det ligger i linje med vår digitala strategi att investera i relevant, komplementerande och skalbart digitalt innehåll och communitys. Vi är fortfarande bara i början av resan att ta vara på Splays potential och ser fram mot att arbeta med detta begåvade och passionerade team för att fortsätta växa och utforska nya möjligheter tillsammans.

Splays spelrelaterade kanaler kommer att bidra ytterligare till vårt ledarskap inom esport och ytterligare driva expansionspotentialen med ESL och Viagame. Samtidigt kommer kombinationen med våra Play-tjänster att göra det möjligt för varje verksamhet att växa ännu snabbare och erbjuda unika möjligheter för att öka räckvidd och driva marknadsföring över olika plattformar.

Jørgen Madsen Lindemann, MTG:s VD och koncernchef

Tack vare vårt samarbete med MTG har vi gått från på kort tid utvecklats från en start-up till marknadsledare på våra hemmamarknader. MTGs fortsatta investering i Splay gör det möjligt för oss att fortsätta bygga vårt varumärke, utveckla våra talanger och accelerera vår internationella expansion. Vi ser fram mot att fortsätta att arbeta tillsammans med MTG för att bygga framtidens digitala mediehus för nästa generation av innehållsskapare.

Vigor Sörman, VD och Grundare av Splay

****

Frågor? www.mtg.com Facebook: facebook.com/MTGAB Twitter: @mtgab press@mtg.com (eller Anton Gourman 44 759 009 8188) investors@mtg.com (eller Stefan Lycke 46 73 699 27 14)

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ.)) är en internationell underhållningskoncern vars verksamheter sträcker sig över sex kontinenter och inkluderar TV-kanaler och TV-distribution, onlinetjänster, innehållsproduktion och radio. Vi är också den största aktieägaren i CTC Media, som är Rysslands ledande oberoende TV-bolag. Våra aktier är noterade på Nasdaq OMX Stockholm (”MTGA” och ”MTGB”).

Press Bilder